Antropologia kulturowa1 3600-7-AK1
Zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami, teoriami i metodami antropologii kulturowej. Omówienie podstawowych kwestii z zakresu studiów nad kulturą, relacji pomiędzy kulturą a środowiskiem naturalnym, systemów organizacji społecznej, problemu kształtowania osobowości, relatywizmu i uniwersalizmu językowego (i kulturowego), relacji ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, kwestii czasu i przestrzeni życia człowieka, formowaniem się i funkcjonowaniem cyklów obrzędowych, problemów antropologii współczesnej oraz antropologii jako nauki stosowanej. W toku wykładu uwzględniony zostanie materiał także z poza obszaru Azji i Afryki.
1. Podstawowe definicje i obszar zainteresowania i badań. Etnografia, etnologia, antropologia społeczna, antropologia kultury, socjologia, kulturoznawstwo, folklor i folkloryzm. Nauki etnologiczne. Pojęcie kultury. Podstawowe definicje i wyznaczany przez nie obszar pojęciowy. Źródła do badań w zakresie antropologii kulturowej.
2. Metody badań antropologii kulturowej. Metody Intensywnych badań terenowych B.Malinowskiego. Podstawowe techniki badawcze – rozmowa, wywiad etnograficzny, obserwacja i obserwacja uczestnicząca. Modele podejść badawczych emic i ethic. Metody badań wizualnych. Badania przezroczyste, kontakty badacza z „dzikim”. Tekst antropologiczny i jego autorzy.
3. Początki nauk etnologicznych – spojrzenie na świat własny i obcy. Rozróżnienie swój – obcy. Europocentryzm i europejskie odkrywanie świata. Poznanie świata egzotycznego i obszaru działania chrześcijaństwa. Intelektualne przewroty doby odrodzenia i oświecenia. Idea dobrego dzikiego. Ujęcie kolonialne i początek postkolonializmu – orientalizm i okcydentalizm.
4. Odkrycie ewolucji. Teoria K. Darwina w obszarze biologii i kultury. Ewolucjonizm E.B. Tylora i L.H. Morgan. Badania społeczeństw pierwotnych. Nowe spojrzenie na obcego – początek idei równości krwi.
5. Marksistowskie ujęcie kultury, teorie wybranych badaczy z kręgu marksistów – marksizm jako kierunek ewolucjonistyczny, założenia podstawowe i drogi wiodące ku ujęciom niemarksistowskim, wpływy wielkich teorii antropologicznych (L. Althusser, I.Wallerstein), marksizm w świecie współczesnym.
6. Od jednej do wielu kultur – ku funkcjonalizmowi, ewolucjonizm krytyczny i dyfuzjonizm (historyzm), nowe teorie rozwoju kultury. Rozróżnienia kultura-natura, kultura-cywilizacja, kultura-kultury. Początek rozważań funkcjonalnych, strukturalnych, relatywizmu i postmodernizmu.
7. Funkcje kultury i jej struktura - funkcjonalizm, funkcjonalizm strukturalny i strukturalizm jako spojrzenie w głąb kultury. Teoria zmiany kulturowej. Instytucja kultury w ewolucjonizmie, funkcjonalizmie, jej miejsce w strukturalizmie. Analiza zjawisk kultury poprzez rzecz, zachowanie, znaczenie (symbol) – kultura materialna, społeczna i duchowa (na przykładzie wymiany kula i wsi Indian Bororo).
8. Rewolucja funkcjonalna Bronisława Malinowskiego raz jeszcze. Badacz i badana społeczność.
9. Człowiek i natura. Zachowania człowieka w różnych warunkach środowiska naturalnego. Determinizm geograficzny i determinizm kulturowy (wieś Indian Zuni, Pueblo). Środowisko i gospodarka. System wytwarzania i wymiany dóbr a typ organizacji społeczno-gospodarczej. Kręgi kulturowe – kryteria definiowania, zakres pojęciowy, ich przestrzeń i czas. Wędrówka elementów kultury. Neoewolucjonizm.
10. Człowiek w społeczeństwie. Wspólnota społeczna, podstawowe wzory grup społecznych. Zagadnienie więzi społecznych (osobista i ideologiczna). Pokrewieństwo pomiędzy kulturą i naturą, kwestia kazirodztwa. Typy pokrewieństwa. Małżeństwo, rodzina. Zasada descendencji i aliansowa. Związki rodowe i plemienne. Systemy pokrewieństwa a dziedziczenie. Przekazywanie kontroli nad społeczeństwem – władza. Modernistyczna koncepcja rodziny i jej krytyka.
11. Osobowość i społeczeństwo. Kulturowe uwarunkowania kształtowania się osobowości. Wzory osobowości – wzory kultury. Proces wychowania – grupy wieku, inicjacje (obrzędy przejścia). Płeć w kulturze i płeć kulturowa w kontekście procesów wychowawczych i zachowań osobników dojrzałych. Bohater kulturowy jako wzór zachowań.
12. Świat nadprzyrodzony. Świat nadprzyrodzony. Magia i religia. Myślenie symboliczne. Czas i przestrzeń sacrum i profanum. Mity a obrzędy, mityczne scenariusze obrzędów. Cykle obrzędowe świąt dorocznych, rodzinnych, narodowych i państwowych. Obrzęd, rytuał, ceremonia. Religia i kult. Bohater kulturowy w kontekście religii, magii i poza nimi. Kultura duchowa, kultura intelektualna.
13. Język i komunikacja – język kultury. Język a mowa. Aspekty semiotycznej analizy tekstu. Teoria zachowań językowych Bronisława Malinowskiego. Relatywizm językowy Sapira i Wortha a uniwersalizm językowy Chomskiego. Kultura jako język i system znaków. Język mówiony, język pisany, język ciała… Problem przekładu. Relatywizm a uniwersalizm kulturowy. Zjawisko oralności i lektooralności.
14. Strukturalne a post-strukturalne ujęcie kultury. Claude Levi-Strauss i klasyczna antropologia strukturalna a ijęcia poststrukturalne. Koncepcje J.Derridy, J.Lacana, P.Bourdieu (L.Althussera), M.Foucaulta. Problem pogranicza kierunków i nurtów intelektualnych, kwestia „interdyscyplinarności” koncepcji.
15. Modernistyczne a postmodernistyczne ujęcie kultury. Założenia postmodernizmu i jego krytyka. Problem obiektywizmu i relatywizm w badaniach antropologicznych. Autokreacja antropologiczna. Interpretacjonizm i antropologia refleksyjna. Opis gęsty.
16. Konstruktywizm i konstruowanie kultury – Kulturowe konstruowanie świata. Teoria tradycji wynalezionej. Od konstruowania płci kulturowej po tożsamość.
W cyklu 2023Z:
Zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami, teoriami i metodami antropologii kulturowej. Omówienie podstawowych kwestii z zakresu studiów nad kulturą, relacji pomiędzy kulturą a środowiskiem naturalnym, systemów organizacji społecznej, problemu kształtowania osobowości, relatywizmu i uniwersalizmu językowego (i kulturowego), relacji ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, kwestii czasu i przestrzeni życia człowieka, formowaniem się i funkcjonowaniem cyklów obrzędowych, problemów antropologii współczesnej oraz antropologii jako nauki stosowanej. W toku wykładu uwzględniony zostanie materiał także z poza obszaru Azji i Afryki. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: zdalnie w sali | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 - posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu orientalistyki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu studiów nad kulturą
K_W10 - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe
K_W18 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą
Umiejętności:
K_U01 - wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł
K_U02 - wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U09 - zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej państw Azji i Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U17 - poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym krajów Azji i Afryki
Kompetencje spoełczne:
K_K01 - uczenia się przez całe życie
K_K02 - współdziałania i pracy w grupie oraz do nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych
K_K03 - nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K05 - uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 - prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K09 - uznawania pozytywnych wartości społeczno-kulturowych Azji i Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Po pierwszym semestrze pisemne zaliczenie na ocenę, egzamin po drugim semestrze.
Zagadnienia do zaliczenia i egzaminu będą podawane w toku zajęć po omówieniu poszczególnych tematów.
W sytuacji jeśli zajęcia będą odbywać się zdalnie, używany będzie komunikator zoom. Wymagane jest aby studenci logowali się ze swych adresów z domeny "student.uw.edu.pl", a w toku zajęć aby zawsze widoczne było ich imię i nazwisko.
Literatura
Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006
Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007
Bowie F., Świat człowieka, Antropologia religii, Kraków 2009
Brocki M., Antropologia kulturowa i społeczna, Kraków 2013
Burke P., Historia kulturowa. Wprowadzenie, Kraków 2012
Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1996
Deliege R., Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011
Eller J.D., Antropologia Kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012
Gajda J., Antropologia Kulturowa, część I, Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Kraków 2015
Gajda J., Antropologia Kulturowa, część II, Kultura obyczajowa początki XXI wieku, Kraków 2015
Hann Ch., Antropologia społeczna, Krakw 2008
Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe, Warszawa 2009
Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 1991
Pink S., Etnografia wizualna. Obrazy media i przedstawienie w badaniach, Kraków 2007
Mencwel A. (red.), Wiedza o kulturze, cz. 1., Antropologia kultury, Warszawa 2003
Godlewski G. (red.), Wiedza o Kulturze, cz. 2., Antropologia słowa, Warszawa 2003
Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (red.), Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca podawana będzie w trakcie zajęć.
W cyklu 2023Z:
Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006 Mencwel A. (red.), Wiedza o kulturze, cz. 1., Antropologia kultury, Warszawa 2003 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: