Issues in African linguistics and communication(Z) 3600-7-AFS4-IALC(Z)
Przedmiot dotyczy wielojęzyczności w wymiarze strukturalnym i niektórych aspektów komunikacji językowej w Afryce. Obejmuje zróżnicowanie systemów fonologicznych (z akcentem na unikatowe kontrasty fonemiczne i tonalność) oraz niektóre typologiczne wzorce strukturalne na poziomie morfologii i składni, jak też strategie kodowania relacji gramatycznej za pomocą środków leksykalnych.
Przedmiot dostarcza podstawowej wiedzy o historii języków afrykańskich i metodologicznych podstaw ich rekonstrukcji. Obejmuje także kwestie kontaktu językowego i rozwoju języków, w wyniku którego pojawiają się z jednej strony nowe języki, a z drugiej część języków przestaje być używana.
Zagadnienia komunikacji językowej przedstawiane są jako funkcjonowanie systemów pisma do zapisu języków afrykańskich (używających alfabetu łacińskiego lub arabskiego) oraz kulturowe uwarunkowania struktur językowych i praktyk dyskursywnych (takich jak m.in. kulturowe słowa-klucze oraz formuły powitalne).
W cyklu 2023Z:
Przedmiot dotyczy wielojęzyczności w wymiarze strukturalnym i niektórych aspektów komunikacji językowej w Afryce. Obejmuje zróżnicowanie systemów fonologicznych (z akcentem na unikatowe kontrasty fonemiczne i tonalność) oraz niektóre typologiczne wzorce strukturalne na poziomie morfologii i składni, jak też strategie kodowania relacji gramatycznej za pomocą środków leksykalnych. |
W cyklu 2024Z:
Przedmiot dotyczy wielojęzyczności w wymiarze strukturalnym i niektórych aspektów komunikacji językowej w Afryce. Obejmuje zróżnicowanie systemów fonologicznych (z akcentem na unikatowe kontrasty fonemiczne i tonalność) oraz niektóre typologiczne wzorce strukturalne na poziomie morfologii i składni. Zagadnienia szczegółowe odnoszą się do strukturalnych cech języków bantu i zdań nie czasownikowych w językach afrykańskich. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent
K_W04 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o strukturach języków, zasadach komunikacji i sytuacji socjolingwistycznej w krajach Afryki Subsaharyjskiej
K_W08 zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady zachowań społeczno-kulturowych Afryki Subsaharyjskiej w zakresie umożliwiającym profesjonalną komunikację interkulturową
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U10 przeprowadzić analizę krytyczną i interpretację danych językowych zgodnie ze stosowną tradycją badawczą w ramach badań lingwistycznych, stosując unikalne podejścia, wypracowane w ramach afrykanistyki
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K03 aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K04 odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
Kryteria oceniania
Metody I kryteria oceniania
- kontrola obecności
- ocena aktywności na zajęciach (uczestnictwa w dyskusji nad tematyką lektur)
- końcowe zaliczenie (test pisemny)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Caron, Bernard & Petr Zima 2006. Sprachbund in the West African Sahel . Collection Afrique et langage 11, Louvain: Peeters.
Dimmendaal, Gerrit J. 2011. Historical linguistics and the comparative study of African languages. Amsterdam: John Benjamins.
Goddard, Cliff (ed.). 2006. Ethnopragmatics: Understanding Discourse in Cultural Context, Berlin: Mouton de Gruyter.
Heine, Bernd, Derek Nurse (eds). 2000. African Languages. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press
Heine, Bernd & Derek Nurse (eds). 2008. A Linguistic Geography of Africa, Cambridge: University Press.
Kachru, B. B. (1997). World Englishes and English-using communities. Annual Review of Applied Linguistics 17,66-87.
Ong, Walter J. 1982. Orality and literacy. Methuen, London and New York.
[polskie wydanie] Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. (przekład Józefa Topoli), Lublin: KUL 1992,
Pawlak, Nina. 2010. Języki afrykańskie. Warszawa: WUW.
Wierzbicka, Anna. 1997. Understanding cultures through their key words: English, Russian, Polish, German, and Japanese. New York/Oxford: Oxford University Press.
Wierzbicka, Anna. 1999. Język – umysł – kultura (wybór prac). Warszawa: PWN.
Dodatkowo w trakcie kursu studenci otrzymują lektury, które będą omawiane na zajęciach.
W cyklu 2024Z:
Caron, Bernard & Petr Zima 2006. Sprachbund in the West African Sahel . Collection Afrique et langage 11, Louvain: Peeters. Dodatkowo w trakcie kursu studenci otrzymują lektury, które będą omawiane na zajęciach. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
kurs online |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: