Język i kultura afrykańska2S 3600-7-AF4-JKA2S
Przedmiotem zajęć jest wstęp do znajomości historii języka i dialektów suahili oraz gramatyka opisowa tego języka w zakresie fonologii i morfologii. Poszczególne tematy omawiane są z punktu widzenia językoznawczej analizy teoretycznej i uwzględniają następujące zagadnienia:
• Historia ludności i języka suahili
• Przynależność genetyczna i zróżnicowanie dialektalne suahili
• Zasób i dystrybucja fonemów i alofonów
• Struktura sylaby w słownictwie bantuskim i zapożyczonym
• Wyraz prozodyczny (zasada „minimalności”) i akcent
• Procesy morfonologiczne (prefiksalne, sufiksalne, harmonia wokaliczna)
• Struktura rdzenia nominalnego i kategorii imienia
• Produktywność klas rzeczownikowych
• Derywacja rzeczowników odczasownikowych
• Struktura rdzenia czasownikowego i form czasownikowych
• Formy pochodne czasownika: kombinacje, frekwencja
• Zaimki, ideofony i inne kategorie gramatyczne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student dokonuje analizy fonologicznej i morfologicznej języka suahili oraz rozpoznaje jego dialekty.
Efekty kształcenia w zakresie:
Wiedza:
- ma obszerną wiedzę o języku Afryki (jego/ich strukturze, historii, piśmie) (K_W12)
- ma świadomość złożonej natury wybranego języka orientalnego/afrykańskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki (K_W13)
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata (K_W14)
Umiejętności:
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury właściwych dla wybranej tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki (K_U10)
- potrafi zanalizować język pod kątem jego treści kulturowych (K_U11)
- potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku wybranej specjalności (K_U13)
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (K_U16)
Kompetencje:
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe wybranego regionu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej (K_K09)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny składający się z części testowej oraz opisowej dotyczący materiału przedstawiony na zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Amidu, A. A. 1995. „Kiswahili: People, language, literature and lingua franca”. Nordic Journal of African Studies 4/1: 104-125.
Ashton, E. O. 1970 [1944]. Swahili Grammar. London: Longman.
Barrett-Keach, C. 1986. „World internal evidence from Swahili for Aux/Infl.” Linguistic Inquiry 3: 559-569.
Batibo, H. M. i F. Rottland. 1992. „The minimality condition in Swahili word forms”. Afrikanistische Arbeitspapiere 29: 89-110.
Bertoncini-Zúbková, E. 1987. Kiswahili kwa furaha. Corso di lingua swahili, parte prima – grammatica e testi litterari. Napoli.
Blommaert, J. 2005. „Situating linguistic rights: English and Swahili in Tanzania revisited”. Journal of Sociolinguistics 9/3: 390-417.
Guthrie, M. 1967-1971. Comparative Bantu, vol.1-4. London: Gregg.
Loogman, A. 1965. Swahili Grammar and Syntax. Louvain.
Massamba, D. P. B. 1987. „The effect of language modernization on the phonological system of the Kiswahili language”. Kiswahili 54/1-2: 142-151.
Nurse, D. i Th. Hinnebusch. 1993. Swahili and Sabaki: A Linguistic History. Berkley: University of California Press.
Nurse, D. i Th. Spear. 1985. The Swahili: Reconstructing the History and Language of an African Society, 800-1500. Philadelphia: University of Pensylvannia Press.
Ohly, R., I. Kraska-Szlenk i Z. Podobińska. 1998. Język suahili. Warszawa: Dialog.
Piłaszewicz, S. i E. Rzewuski. 2004. Wstęp do afrykanistyki (rozdział 8 ). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Polomé, E. C. 1967. Swahili Language Handbook. Washington: CAL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: