Seminarium licencjackie(L) 3600-7-AF3-SL(L)
Seminarium ma na celu przygotowanie studenta do napisania pracy licencjackiej na wybrany temat. Obejmuje zagadnienia dotyczące techniki pisania pracy oraz analizy materiału źródłowego i prezentowania wyników badań.
Podczas seminarium studenci prezentują materiały źródłowe oraz własną ocenę dotyczącą ich znaczenia dla wybranego tematu. Dyskusja koncentruje się na metodologii badań, obejmuje także wyciąganie wniosków i tworzenie planu pracy licencjackiej. Podstawą do dyskusji są opracowania w języku polskim i językach europejskich oraz materiały źródłowe w języku afrykańskim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
- posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu afrykanistyki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
- ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Afryki, w szczególności Afryki Zachodniej (K_W16)
- zna stan badań w zakresie wybranej problematyki dotyczącej Afryki lub wybranego regionu (K_W17)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa i historii (K_W18)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji wybranych regionów Afryki, w szczególności wytworów kultury Hausa (K_W019)
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W20)
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Afryki Zachodniej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata ( K_U04)
- potrafi prawidłowo usytuować region Hausa w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego (K_U05)
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Hausa (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (K_U06)
- umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Hausa (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) a zagadnieniami tradycji i współczesności (K_U07)
- posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2 ( K_U11)
- potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku hausa lub innym języku afrykańskim (K_U13)
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Hausa poprzez analizę językową (K_U15)
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) języka hausa i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) (K_U16)
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym rejonu Hausa (K_U17)
- posiada umiejętności potrzebne do przygotowania prac seminaryjnych: potrafi dobrać i odszukać źródła i opracowania napisane w języku hausa lub innym języku afrykańskim, zna technikę pisania prac seminaryjnych (K_U18)
- potrafi zastosować w pracy seminaryjnej podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań nad kulturą (K_U19)
- potrafi wybrać i sformułować temat pracy licencjackiej, dobrać i odszukać źródła w języku hausa lub innym języku afrykańskimi, odnieść się do podstawowych ujęć teoretycznych (K_U20)
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Nigerii w języku polskim oraz w języku hausa z uwzględnieniem tradycji intelektualnej tego regionu Afryki (K_U21)
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w wybranym języku afrykańskim (K_U22)
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów (K_U23)
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w językach afrykańskich (K_U24)
- potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla afrykanistyki z wykorzystaniem współczesnych technik komputerowych (K_U25)
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U26)
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej (K_K04)
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (K_K05)
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej regionu Hausa lub Nigerii (K_K08)
Kryteria oceniania
Dyskusja
Prezentacja
Omawianie fragmentów pracy (rozdziałów)
Literatura
Literatura jest zależna od tematów prac wybranych przez studentów i jest ustalana w trakcie prac nad indywidualnymi projektami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: