Drugi język i kultura afrykańska(Z) 3600-7-AF3-DJKA(Z)
Głównym celem kursu jest kontynuacja nauki języka suahili jako drugiego języka afrykańskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Nacisk zostanie położony na doskonalenie prawidłowej wymowy oraz opanowanie praktycznego stosowania struktur językowych i słownictwa, które umożliwią studentom posługiwanie się suahili w mowie i piśmie w różnych sytuacjach.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zastosowane zostaną następujące metody nauczania: elementy wykładu, dyskusja, praktyczna nauka języka, praca z tekstem. Wykorzystane zostaną materiały do nauki języka w postaci podręczników, słowników, tekstów oraz nagrań audio i wideo. Głównym celem kursu jest kontynuacja nauki języka hausa jako drugiego języka afrykańskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Nacisk zostanie położony na doskonalenie prawidłowej wymowy oraz opanowanie praktycznego stosowania struktur językowych i słownictwa, które umożliwią studentom posługiwanie się hausa w mowie i piśmie w różnych sytuacjach. Do programu zajęć włączona zostanie nauka przysłów. Stanowić będą one materiał do dyskusji na tematy związane z kulturą, a także do doskonalenia umiejętności przekładu hausa na język polski. Zaprezentowany zostanie także system zapisu języka hausa w zmodyfikowanym piśmie arabskim (ajami). Studenci będą poznawać zwroty i słownictwo, mające zastosowanie w różnych sytuacjach życia codziennego (m.in. targowanie się, korespondowanie, wygłaszanie referatu) oraz ćwiczyć używanie struktur gramatycznych języka (m.in. system czasowników, tryby warunkowe, modyfikowanie szyku zdań). Studenci będą wykorzystywać nabytą wiedzę podczas ćwiczeń praktycznych w formie ustnej (prowadzenie rozmowy, udzielanie odpowiedzi) oraz pisemnej (pisemne wypowiedzi na zadany temat). Spostrzeżenia studentów dotyczące omawianych tematów oraz metody efektywnego uczenia się języków zostaną poddane dyskusji. Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie i przygotowywanie do zajęć, terminowe przesyłanie prac domowych. Na koniec semestru studenci rozwiążą test składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru, sprawdzający opanowanie materiału z zajęć, obejmującego zagadnienia z zakresu słownictwa, frazeologii, gramatyki oraz kultury. Szczegółowe zagadnienia zostaną podane na zajęciach. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023Z: mieszany: w sali i zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- absolwent ma podstawową wiedzę o drugim języku afrykańskim (suahili), jego strukturze, historii, piśmie (K_W12)
- absolwent ma świadomość złożonej natury wybranego języka afrykańskiego (suahili), jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki (Afryka Wschodnia, Tanzania, Kenia) (K_W13)
UMIEJĘTNOŚCI
- absolwent posługuje się drugim językiem afrykańskim (suahili) na poziomie podstawowym (K_U12)
- absolwent potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) wybranego języka afrykańskiego (suahili) i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) (K_U16)
- absolwent potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki (Afryka Wschdonia, Tanzania, Kenia) (K_U17)
KOMPETENCJE
- absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- absolwent potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zastosowane zostaną następujące metody nauczania: elementy wykładu, praktyczna nauka języka, praca z tekstem. Wykorzystane zostaną materiały do nauki języka w postaci podręczników, słowników, tekstów oraz nagrań audio i audio-wizualnych.
Na ocenę końcową składają się:
1. Test końcowy składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru.
2. Prace domowe - oceniane jest wykonanie zadania, poprawność językowa, terminowość oddania pracy. Wykonanie wszystkich prac jest pierwszym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
3. Kontrola obecności - dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze. Uczęszczanie na zajęcia jest drugim warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
Praktyki zawodowe
bark
Literatura
Podręczniki:
McGrath D., Marten, L. 2015. Colloquial Swahili: the complete course for beginners. Londyn, Nowy Jork: Routledge.
Mohamed K., Mazrui A. 2007. Swahili: a complete course for beginners. Nowy Jork: Random House.
Dodatkowe lektury i materiały:
Almasi O., Fallon M. D., Wared, N. P. 2014. Swahili grammar for introductory and intermediate levels: Sarufi ya kiswahili cha ngazi ya kwanza na kati. Nowy Jork, Oxford: University Press of America.
Ohly R., Kraska-Szlenk I., Podobińska Z. 1998. Język suahili. Warszawa: Dialog.
Internetowe zasoby do nauki języka suahili.
Teksty i ćwiczenia przygotowane przez osobę prowadzącą.
W cyklu 2023Z:
Podręczniki: Dodatkowe lektury i materiały: Internetowe zasoby tekstów w języku hausa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: