Język i kultura afrykańska(L) 3600-7-AF2-JKA(L)
Celem kursu jest nauka języka amharskiego na poziomie podstawowym, a także zapoznanie studentów z najważniejszymi cechami kultury etiopskiej. Nauka obejmuje poznanie pisma etiopskiego i jego roli w kształtowaniu etiopskiej kultury, artykulacji dźwięków, z charakterystycznymi dźwiękami emfatycznymi, a także nabycie umiejętności pisania zgodnie z zasadami ortografii, rozumienia ze słuchu i mówienia na poziomie podstawowym oraz przyswojenie podstawowych struktur gramatycznych niezbędnych do tworzenia prostych wypowiedzi na podstawowe tematy. Duży nacisk położony jest na pragmatykę oraz komunikacyjne aspekty języka (poznanie zwrotów stosowanych w komunikacji codziennej, poczynając od rozbudowanych w kulturach afrykańskich powitań, pożegnań, życzeń, błogosławieństw). Studenci poszerzają słownictwo i zwiększają płynność językową poprzez słuchanie i formułowanie krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych, czytanie i omawianie krótkich tekstów o charakterze dialogowym, odpowiadanie na pytania dotyczące przerabianego bloku tematycznego, tworzenie scenek dialogowych adekwatnych do danej sytuacji, wykonywanie ćwiczeń gramatycznych z podręcznika. Studenci poznają też pewne aspekty kultury etiopskiej poprzez oglądanie filmów z życia codziennego Etiopczyków, a także uczestniczenie w warsztatach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku amharskim
- ma świadomość złożonej natury języka amharskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Etiopii
Umiejętności:
- interpretuje treści kulturowe w omawianych tekstach amharskich
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Etiopii
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
- rozumie rolę języka amharskiego w poznawaniu i rozumieniu kultury Etiopii
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z Etiopczykami
- jest gotów do aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, ocena prac domowych, pisemnych testów kontrolnych, ustnych prezentacji i wypowiedzi.
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności (czyli 4 godz.) w semestrze. W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Literatura
Appleyard D., Colloquial Amharic, Routledge, London and New York, 2013.
Amarinya agazh. 1-3 nya kifil, Addis Abeba: Blue Nile asataminna akefafay, 2006.
Amharic the Easy Way – audio CD, Shining Star Multimedia, USA, 2006.
The Amharic Language Multimedia Series, Shining Star Multimedia, USA, 2006.
Łykowska L., Gramatyka języka amharskiego - ćwiczenia, Dialog, Warszawa, 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: