Drugi język i kultura afrykańska(L) 3600-7-AF2-DJKA(L)
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń mają na celu zapoznanie studenta ze strukturami gramatycznymi oraz słownictwem języka suahili na poziomie podstawowym. Przerobiony zakres materiału umożliwi płynne porozumiewanie się w sytuacjach codziennych, rozumienie prostych tekstów, notatek prasowych oraz samodzielne formułowanie prostych wypowiedzi, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu nauki student nabędzie umiejętność płynnego porozumiewania się w sytuacjach codziennych (powitania, zakupy, wizyta u lekarza, wyjazdy, itp.). Nabędzie umiejętność czytania, rozumienia tekstu pisanego i mówionego na poziomie podstawowym i samodzielnego konstruowania prostych wypowiedzi.
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem nabędzie umiejętności:
Wiedza:
- zna przerobiony materiał w postaci określonego zasobu słówek, kolokacji, wyrażeń, idiomów, przydatnych zdań i innych fragmentów wypowiedzi;
- zna podstawowe pojęcia gramatyki opisowej na poziomie podstawowym w zakresie potrzebnym do praktycznego zastosowania w formułowaniu i rozumieniu komunikatów;
- zna podstawowe formy grzecznościowe języka suahili.
Umiejętności:
- potrafi czytać i pisać w języku suahili;
- potrafi formułować na piśmie krótkie wypowiedzi;
- rozróżnia poszczególne fonemy i słowa w continuum usłyszanej wypowiedzi;
- tłumaczy proste wypowiedzi pisane i mówione;
- stosuje opanowany materiał leksykalny i gramatyczny w wypowiedziach na zadane tematy;
- identyfikuje części mowy i części zdania w usłyszanej lub napisanej wypowiedzi;
- streszcza dłuższą wypowiedź w sposób pozwalający na zachowanie jej zasadniczego przesłania;
- uzasadnia zastosowanie form gramatycznych we własnej wypowiedzi stosownie do kontekstu;
-ocenia adekwatność komunikatu do kontekstu.
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie
- rozumie rolę znajomości języka suahili w poznawaniu i rozumieniu świata wschodnioafrykańskiego
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zastosowane zostaną następujące metody nauczania: elementy wykładu, praktyczna nauka języka, praca z tekstem. Wykorzystane zostaną materiały do nauki języka w postaci podręczników, słowników, tekstów oraz nagrań audio i audio-wizualnych.
Na ocenę końcową składają się:
1. Test końcowy składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru.
2. Prace domowe - oceniane jest wykonanie zadania, poprawność językowa, terminowość oddania pracy. Wykonanie wszystkich prac jest pierwszym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
3. Kontrola obecności - dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze. Uczęszczanie na zajęcia jest drugim warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
D. McGrath, L. Marten. 2006. Colloquial Swahili. Routledge.
F. Senkoro. 2003. Tuseme Kiswahili. NALRC Press.
Hinnebusch, T.J., Mirza, S.M. 1998. Kiswahili, msingi wa kusema, kusoma, na kuandika.
E. Zúbková-Bertoncini, M. Toscano. 1998. Kiswahili kwa Furaha, wersja polska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Materiały własne wykładowcy (materiały drukowane, multimedia).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: