II Język i kultura afrykańskaS 3600-7-AF1-IIJKAS
Celem kursu jest nauka języka suahili od podstaw z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Zajęcia mają formę ćwiczeń. Ich celem jest rozwijanie znajomości struktur gramatycznych języka suahili oraz jego leksyki, sprawności językowo-komunikacyjnych (umiejętności czytania, rozumienia tekstu pisanego i ustnego, konstruowania wypowiedzi pisemnych oraz wypowiedzi ustnych) na poziomie podstawowym. Program obejmuje poznawanie struktur gramatycznych oraz słownictwa, a następnie ich utrwalanie poprzez różnego typu ćwiczenia, lekturę, tłumaczenie oraz proste konwersacje. Zastosowane zostaną następujące metody nauczania: elementy wykładu, praktyczna nauka języka, praca z tekstem. Wykorzystane zostaną materiały do nauki języka w postaci podręczników, słowników, tekstów oraz nagrań audio i wideo. Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie i przygotowywanie się na zajęcia, terminowe przesyłanie prac domowych. Na koniec semestru studenci rozwiążą test składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru, sprawdzający opanowanie materiału z zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- absolwent ma podstawową wiedzę o drugim języku afrykańskim (suahili), jego strukturze, historii, piśmie (K_W12)
- absolwent ma świadomość złożonej natury wybranego języka afrykańskiego (suahili), jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki (Afryka Wschodnia, Tanzania, Kenia) (K_W13)
UMIEJĘTNOŚCI
- absolwent posługuje się drugim językiem afrykańskim (suahili) na poziomie co najmniej podstawowym (K_U12)
- absolwent potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) wybranego języka afrykańskiego (suahili) i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) (K_U16)
- absolwent potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki (Afryka Wschdonia, Tanzania, Kenia) (K_U17)
KOMPETENCJE
- absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- absolwent potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zastosowane zostaną następujące metody nauczania: elementy wykładu, praktyczna nauka języka, praca z tekstem. Wykorzystane zostaną materiały do nauki języka w postaci podręczników, słowników, tekstów oraz nagrań audio i audio-wizualnych.
Na ocenę końcową składają się:
1. Test końcowy składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru.
2. Prace domowe - oceniane jest wykonanie zadania, poprawność językowa, terminowość oddania pracy. Wykonanie wszystkich prac jest pierwszym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
3. Kontrola obecności - dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze. Uczęszczanie na zajęcia jest drugim warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
Literatura
Podręczniki:
McGrath D., Marten, L. 2015. Colloquial Swahili: the complete course for beginners. Londyn, Nowy Jork: Routledge.
Mohamed K., Mazrui A. 2007. Swahili: a complete course for beginners. Nowy Jork: Random House.
Dodatkowe lektury i materiały:
Almasi O., Fallon M. D., Wared, N. P. 2014. Swahili grammar for introductory and intermediate levels: Sarufi ya kiswahili cha ngazi ya kwanza na kati. Nowy Jork, Oxford: University Press of America.
Ohly R., Kraska-Szlenk I., Podobińska Z. 1998. Język suahili. Warszawa: Dialog.
Internetowe zasoby do nauki języka suahili.
Teksty i ćwiczenia przygotowane przez osobę prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: