Drugi Język i kultura afrykańska(L) 3600-7-AF1-IIJKAA
Nauka języka amharskiego w ramach przedmiotu Drugi język i kultura afrykańska obejmuje poznanie alfasylabariusza etiopskiego, a także zaznajomienie ze słownictwem i wyrażeniami przydatnymi w życiu codziennym, elementami gramatyki, a także podstawowymi pojęciami stanowiącymi amharskie słowa-klucze do poznania kultury i społeczeństwa Etiopii.
Po zakończeniu całego kursu student nabędzie umiejętność porozumiewania się w sytuacjach codziennych (powitania, zakupy, wizyta u lekarza, wyjazdy, itp.). Będzie mógł przeczytać i zrozumieć tekst pisany i mówiony na poziomie podstawowym, a także samodzielnie konstruować proste wypowiedzi. Będzie również świadomy różnorodności kulturowej Etiopii i pozna podstawowe zwyczaje jej mieszkańców.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o języku amharskim, jego strukturze, historii, piśmie
- ma świadomość złożonej natury języka amharskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Etiopiii
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
Umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Rogu Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych
- posługuje się językiem amharskim na poziomie podstawowym
- potrafi analizować i interpretować proste teksty źródłowe w języku amharskim
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) języka amharskiego
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Etiopii
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne,
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur,
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata,
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
- ma świadomość znaczenia kultury Etiopii w kulturze światowej
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Etiopii
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Rogu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
Końcowe zaliczenie pisemne
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Appleyard, D.1995. Colloquial Amharic, London-New York: Routledge.
Bezza Tesfaw Ayalew. 2005. Let’s speak Amharic,Wisconsin: NALRC.
Łykowska, L. 1998. Gramatyka języka amharskiego: ćwiczenia, Warszawa: Dialog.
Siilawi fidel. Huletenya mets’haf. Addis Abeba.
Tariku Awek'e Yeamarinya fidel melmeja. 2007. Addis Abeba.
Yehwalashet Desaleny. 2006. Amarinya agazh. 1 nya kifil, Addis Abeba: Blue Nile asatamina akefafay.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: