Historia Korei 1 3600-19-KOW1-HK(Z)
Wykłady obejmują czasy od zarania dziejów Korei do końca XIII wieku:
-mityczni założyciele państw koreańskich i interpretacja mitu w kontekście znalezisk archeologicznych i analiz antropologicznych i socjologicznych
-formacje państwowe na Płw. Koreańskim oraz zjednoczenie Trzech Królestw
-złożone zagadnienia gospodarcze, prawne, społeczne i kulturowe do X wieku
-różnice kulturowe między wczesnymi państwami kor.
-dzieje dynastii Wang państwa Koryŏ, narodziny dwóch szkół historiograficznych
- przygotowanie do samodzielnej pracy badawczej archiwistycznej, archeologicznej i epigraficznej
- waga metodologii dedukcyjnej i spojrzenia longue duree
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
WIEDZA:
- ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych do rozumienia wybranych aspektów kultury w dziedzinie historii Korei [K_W04];
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Korei z uwzględnieniem podziału dziejów na historię starożytną, nowożytną i współczesną [K_W06];
- ma uporządkowaną wiedzę o sztuce Korei [K_W08];
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Korei w zakresie środowiska środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej Półwyspu Koreańskiego na przestrzeni dziejów [K_W09];
- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Korei [K_W11];
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14];
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad historią Korei [K_W18];
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu ze szczególnym uwzględnieniem różnic kulturowych i cywilizacyjnych Azji Wschodniej (Korei. Chin i Japonii) [K_U02];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii obszaru cywilizacyjnego Korei do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04];
- potrafi prawidłowo usytuować obszar cywilizacji Korei w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego [K_U05];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09];
- posiada umiejętności prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki historycznej Korei w języku polskim lub obcym (europejskim, koreańskim) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej [K_U21];
KOMPETENCJE:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04];
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla zrozumienia współczesnego świata [K_K05];
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
- ma świadomość znaczenia historii Korei w kulturze światowej {K_K07};
- działa na rzecz udostępnienia i promowania spuścizny kulturowej i cywilizacyjnej Korei [K_K08];
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, znajomość bieżących lektur (60:40)
Brak kontroli obecności
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Joanna P. Rurarz „HISTORIA KOREI” Dialog, Warszawa;
Lektura uzupełniająca wskazana przez prowadzącą wykład.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: