Zespołowy projekt badawczy - perspektywa lingwistyczna 3502-JIS-ILS
Celem kursu jest przygotowanie zespołowego projektu badawczego w dziedzinie językoznawczej i kulturoznawczej. Zadaniem studentów jest wybranie – w konsultacji z prowadzącym zajęcia – tematu projektu, a następnie jego
systematyczna realizacja w ramach zaplanowanych zadań cząstkowych i według przydzielonych wykonawcom projektu funkcji. Prowadzący zajęcia pełni rolę moderatora i wspiera wykonawców projektu od strony merytorycznej; studenci wybierają kierownika grupy oraz wykonawców poszczególnych zadań. Prace badawcze są prowadzone indywidualnie i ew. w małych podgrupach; wyniki zadań
składowych są omawiane wspólnie przez grupę oraz prowadzącego zajęcia podczas dyskusji na forum zajęć praktycznych. Efektem końcowym jest raport z zespołowego projektu badawczego przedstawiany pod koniec semestru na forum zajęć praktycznych. W miarę możliwości przeprowadzony zostanie projekt możliwy do zrealizowania w praktyce. W takim przypadku jego implementacja i raport z niej również podlegają ocenie.
W ramach zespołowego projektu badawczego są przewidziane następujące etapy pracy:
1. wybór tematu projektu badawczego
2. podział ról między wykonawcami projektu
3. gromadzenie materiału empirycznego (jeśli dotyczy)
4. wybór literatury przedmiotu
5. wybór metody analizy i narzędzi realizacji projektu
6. przygotowanie harmonogramu działań i sposobu realizacji projektu (jeśli dotyczy)
7. przygotowanie scenariusza (jeśli dotyczy)
8. praca na materiale empirycznym (lub implementacja praktyczna)
9. opracowanie wyników
10. prezentacja wyników
11. przygotowanie raportu z zespołowego projektu badawczego
12. dyskusja nt. możliwości dalszej pracy nad tematem / wykorzystania tematu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W14 Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej.
K_W16 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U02 Posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej, obejmujące analizę i syntezę stanowisk teoretycznych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników.
K_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swych umiejętności i kierowania własną karierą zawodową.
K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych.
K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania.
K_U19 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym dla poziomu B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami.
K_K03 Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań.
K_K06 Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_K08 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
K_K11 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.
K_K12 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku własnego rozwoju i dokształcania się.
Kryteria oceniania
Metoda:
obecność na zajęciach, aktywny udział w realizacji poszczególnych zadań oraz przydzielonej roli w zespole badawczym, znajomość literatury przedmiotu, udział w dyskusjach, dwie prezentacje cząstkowe, raport końcowy z ZPB
Kryteria:
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w
świetle Regulaminu Studiów.
Ocena końcowa jest sumą części składowych, o następującej wadze:
prezentacja 1: 0-10%
prezentacja 2: 0-10%
część teoretyczno-przeglądowa raportu końcowego: 0-30%
część empiryczna raportu końcowego: 0-50%
Ocena końcowa:
99%-100 - 5!
98% - 91% - 5
90% - 86% - 4,5
85% - 76% - 4
75% - 71% - 3,5
70% - 60% - 3
poniżej 60% - 2
Literatura
wybór literatury – według wybranego projektu badawczego
Prowadzący zajęcia udostępnia wybrane fragmenty literatury na platformie Moodle.
Przykładowe źródła modeli analitycznych:
Goddard, Angela (1998) The language of advertising. London/New York: Routledge.
Kress, Gunther & Theo van Leeuwen (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. London: Arnold.
Kress, Gunther & Theo van Leeuwen (2006) Reading Images. The Grammar of Visual Design. London/New York: Routledge.
Machin, David (2016) Introduction to Multimodal Analysis. London/New York: Bloomsbury.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: