Badania etnograficzne 3502-JIS-8
Celem kursu jest zapoznanie studentów z specyfiką badań etnograficznych. Omówione zostaną narzędzia umożliwiające prowadzenie badań etnograficznych oraz epistemologiczne podstawy i konsekwencje rożnych podejść badawczych. Pod-czas zajęć uczestnicy poznają zarówno podstawy metodologii badań etnograficznych, jak i spectrum zagadnień, które za ich pomocą można poddać analizie. Przedyskutowane zostaną różne sytuacje badawcze jak sytuacje komunikacyjne. Ponad-to zostaną omówione metody analizy danych właściwe etno-grafii. Dyskutowane będą także kwestie etyczne i polityczne związane z prowadzeniem badań terenowych oraz publiko-waniem wyników badań.
Kurs ma charakter warsztatowy: łączy dyskusję nad wybra-nymi problemami teoretycznymi i metodologicznymi prowa-dzoną w oparciu o literaturę, z pracą nad materiałem empi-rycznym, gromadzonym przez uczestników zajęć.
W trakcie trwania kursu uczestnicy zaplanują i zrealizują własne projekty badawcze oraz będą doskonali etnograficzny warsztat pisarski.
.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu ba-dań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu socjologicznej analizy dyskursu.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, se-lekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U12 Potrafi wskazać i uwzględniać w swoim działaniu normy i zasady etyki zawodowej
K_U16 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zja-wisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i ba-dań nad komunikacją
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tek-stach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę
K_K04 Jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych krę-gów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumienie dla inności
K_K05 Reaguje adekwatnie w sytuacjach kryzysowych wyni-kających z nieporozumień językowych i komunikacyjnych na tle kulturowym
K_K06 Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
50%: przygotowanie do zajęć, w tym:
- znajomość lektur i aktywny udział w dyskusjach;
50%: realizacja własnego projektu badawczego: zaplanowa-nie i przeprowadzenie badania komunikacji w wybranej sytu-acji społecznej, przygotowanie raportu z badania.
Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności.
Literatura
Angrosino Michael (2010), Badania etnograficzne i obserwa-cyjne, rozdz. 5: W stronę obserwacji, str. 105-125.
Bossak-Herbst (2018) „Etnograficzny portret publiczności warszawskich wyścigów konnych” Czasopismo w: Przegląd Socjologii Jakościowej, tom: XIV, Zeszyt: 2, str. 6-29.
Clark-Ibanez Marisol (2011), Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego, w: Fotografia w dzia-łaniu. Antologia, str. 39-66.
Drozdowski Rafał i in., (2012), Narzędziownia. Jak badaliśmy (niewidzialne) miasto. Fragmenty: str. 7-14 i 57-96.
Geertz Clifford (1999), Anty-antyrelatywizm W: M. Buchow-ski (red.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna.
Goffman Erving (2006), Porządek interakcyjny, w: A. Jasiń-ska-Kania et al., Współczesne teorie socjologiczne, fragmen-ty.
Goffman Erving (2006), Zaangażowanie i wyobcowanie, w: Rytuał interakcyjny, fragmenty.
Harris Marvin (1964), The Nature of Cultural Things, frag-menty.
Hammersley Paul, Atkinson Martyn (2000) Metody badań terenowych, fragmenty.
Konecki Krzysztof (2010) W stronę socjologii jakościowej: badanie kultur, subkultur i światów społecznych w: Jacek Leoński i Magdalena Fiternicka-Gorzko (red.) Kultury, sub-kultury i światy społeczne w badaniach jakościowych, s. 17- 37.
Kozinets Robert (2012), Netnografia. Badania etnograficzne online, fragmenty.
Kvale Steinar (2010), Prowadzenie wywiadów, str. 41-57, 118-134, 167-192.
Lofland John i in. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, wybrane fragmenty.
Malinowski Bronisław (1958), Mit w psychologii ludów pier-wotnych (fragmenty), w: Szkice z teorii kultury, str. 471-486 i 486-501.
Nowicka Ewa Witkowski Maciej (2018) Cygan czy Rom? Antropologiczna interpretacja sporu o słowa, Studia Socjolo-giczne, 3 (230).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: