Deliberacje i sondaż deliberatywny 3502-JIS-14
Zajęcia będą obejmowały część wprowadzającą, podczas której pojęcie deliberacji i jego zastosowanie zostanie omówienie w odniesieniu do literatury przedmiotu, a także część warsztatową, podczas której przeanalizujemy materiał empiryczny pochodzący z debat grupowych. Plan zajęć obejmuje następujące spotkania:
26.02 Wprowadzenie do zajęć
5.03 Deliberacja jako szczególna forma komunikacji publicznej
12.03 Deliberacja w badaniach empirycznych
19.03 Sondaż deliberatywny – rozważania metodologiczne
26.03 Sondaż deliberatywny – rozważania o zastosowaniu
9.04 Wprowadzenie do projektu, prezentacja materiału empirycznego i omówienie zasad analizy
17.04 Konsultacje z grupami dotyczące zadania i analizy
23.04 Konsultacje indywidualne dotyczące zadania i analizy
30.04 Omówienie sposobu wnioskowania z danych i prezentacji wyników
14.05 Konsultacje z grupami dotyczące wniosków z analizy i ich prezentacji
21.05 Konsultacje indywidualne dotyczące wniosków z analizy i ich prezentacji
28.05 Prezentacje wyników badania
11.06 Prezentacje wyników badania
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W04 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką K_W23 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W24 posiada podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp. K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U18 potrafi analizować na podstawowym poziomie interakcje zachodzące w grupach K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie prezentacji ukazującej wyniki samodzielnej analizy (15 min.) Można podnieść ocenę o pół oceny dzięki istotnemu wkładowi merytorycznemu do dyskusji podczas zajęć. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
Juchacz, P. W. (2002). Idea demokracji deliberatywnej. W: M. N. Jakubowski, (red.) Indywidualizm, wspólnotowość, polityka. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Bächtiger, A., Parkinson, J. (2019). Mapping and Measuring Deliberation. Towards a New Deliberative Quality. Oxford: Oxford University Press. Coleman, S., Przybylska, A., Sintomer, Y. (red.) (2015). Deliberation and Democracy: Innovative Processes and Institutions. Frankfurt: Peter Lang Publishing. Susskind, L., Gordon, J., & Zaerpoor, Y. (2018). Deliberative Democracy and Public Dispute Resolution. W: A. Bächtiger, J. Dryzek, J. Mansbridge, & M. Warren (red.). Oxford Handbook of Deliberative Democracy. Oxford: Oxford University Press. Wesołowska, E. (2013). Potencjał i Bariery Urzeczywistniania Deliberacji w Polskich Warunkach Kulturowych. Kultura i Społeczeństwo (2), doi: 10.2478/kultura-2013-0014. Wesołowska, E. (2010). Deliberatywne rozwiązywanie konfliktów wartości. Wielość dróg do porozumienia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Fishkin, J. (2009). When the People Speak. Deliberative Democracy and Public Consultation. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: