Filozofia dla filologii 3501-11B1FF
Wykład nawiązuje do pojęć i problemów, które studenci powinni znać z podstawowego kursu filozofii. Tematy te zostaną przypomniane i rozwinięte, aby pokazać, w jak różnorodny sposób definiowano podstawowe pojęcia filozoficzne i rozwiązywano pewne zasadnicze spory (jedną z takich kwestii jest np. miejsce i funkcja retoryki). To przypomnienie historii służy pokazaniu szeregu powiązań łączących różne szkołami filozoficznymi i myślicieli, a także pozwoli pokazać, jak dochodziło do – czasem powolnego, czasem zaś gwałtownego – przekształcenia znaczeń najważniejszych pojęć. Część powtórzeniowa, która koncentruje się na wybranych zagadnieniach (kwestia języka, jego odniesienia do prawdy, problem relatywizmu, miejsce sztuki, problem prawdy i właściwego medium przekazywania prawdy), stanowi nie tylko uzupełnienie wcześniejszego cyklu, ale dostarcza studentom narzędzi pojęciowych i teoretycznych, dzięki którym będą w stanie w sposób pełny, ale jednocześnie krytyczny, spojrzeć na filozofię XIX i XX wieku. Zadaniem wykładu jest synoptyczne przedstawienie jednego z centralnych pytań, jakie zadawali sobie filozofowie: jak sytuuje się filozofia wobec szeroko rozumianej sztuki. Podczas zajęć omówione zostaną najbardziej skrajne odpowiedzi na to pytanie.
Kolejnym zagadnieniem organizującym wykład jest pytanie o charakter nowoczesności i ponowoczesności. Czy ponowoczesność daje się w ogóle zdefiniować czy jej charakter takie jednoznaczne określenie wyklucza? Czy ponowoczesność jest zaprzeczeniem czy może radykalizacją nowoczesności? Duża część zajęć poświęcona zostanie prezentacji stanowisk filozofów współczesnych, którzy na te pytania usiłowali dać odpowiedź.
Wykład skonstruowany jest w ten sposób, by nie tylko dostarczyć studentom wiedzy historycznej, lecz by równocześnie wyposażyć ich w narzędzia krytyczne, których użyteczność nie ogranicza się wyłącznie do tekstów filozoficznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- rozpoznaje podstawowe nurty filozofii współczesnej, a także potrafi umieścić ich źródła w szerszym kontekście sporów i dyskusji teoretycznych
- dokonuje analizy głównych przesłanek filozoficznych podstawowych nurtów metodologii nauk humanistycznych XX wieku
- wyjaśnia zmiany zachodzące w kontekście teorii nauk humanistycznych
- umie wymienić głównych przedstawicieli najważniejszych szkół filozoficznych, należących do tradycji analitycznej oraz kontynentalnej
- potrafi umieścić w kontekście rozważań filozoficznych podstawowe założenia artystycznych teorii modernizmu i postmodernizmu
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy pod koniec semestru letniego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: