ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem MAXQDA 3500-ADJ-MAXQDA
Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy założenia metodologiczne i teoretyczne wywiadu jakościowego, m.in. zagadnienia rzetelności i trafności z perspektywy różnych metodologii, różnorodne podejścia teoretyczne i epistemologiczne i wynikające z nich sposoby analizy. Przedyskutujemy także kwestie etyczne: odpowiedzialności osób realizujących badanie, granice interpretacji, bezpieczeństwo danych.
W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu. Zapoznamy się z funkcjami i sposobem działania programu MAXQDA posiłkując się literaturą dającą praktyczne wskazówki do analizy wywiadów. Do pracy w części warsztatowej wykorzystane zostaną dane osób studenckich (jeśli je posiadają) oraz wywiady pochodzące z projektów dotyczących bezrobocia i funkcjonowania urzędów pracy w Polsce. Z tego względu kurs jest szczególnie polecany osobom zainteresowanym socjologią pracy i tematyką rynku pracy i polityk publicznych.
Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Metoda oceny: ocena raportu sporządzonego na podstawie analizy danych.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30 godz.) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) – 15 godz. oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) – 10 godz.
Dopuszczalne są dwie nieobecności, każda nieobecność ponad dwie musi zostać zaliczona przez przygotowanie notatki lub odpowiedź ustną podczas dyżuru. Zaliczenie nieobecności jest formalnym kryterium dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Uwe Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.
Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012.
Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2013.
Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.
Adrianna Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie, Warszawa 2020.
John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: