ADJ: Analiza danych jakościowych z wykorzystaniem programu Atlas.ti 3500-ADJ-ADJ
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologią jakościowej analizy treści – zarówno z leżącymi u jej podstaw założeniami teoretycznymi i metodologicznymi, jak i z jej praktyką: w ramach zajęć każdy uczestnik przeprowadzi własną analizę, samodzielnie pracując z programem Atlas.ti i uwzględniając przy tym założenia metodologiczne poznawane podczas zajęć.
Zaplecze teoretyczne kursu obejmuje wprowadzenie do kluczowych założeń jakościowej analizy treści, a także refleksję nad jej różnymi postaciami: wersją otwartą, etnograficzną, i nad tą przeprowadzaną za pomocą zweryfikowanego klucza kodowego. Główna część zajęć będzie poświęcona na omówienie metodologii wspomaganej komputerowo analizy treści tj.: wybór tematów badawczych, dobór danych do analizy i problem reprezentatywności, tworzenie klucza kodowego oraz praca z kodami.
W części warsztatowej uczestnicy zajęć przejdą przez kolejne kroki procesu analizy przy użyciu programu Atlas.ti, realizując wybrany projekt badawczy: 1) przygotowanie danych do analizy; 2) sprecyzowanie pytań badawczych; 3) przygotowanie klucza kodowego; 4) proces kodowania w Atlas.ti; 5) analiza zakodowanego materiału za pomocą narzędzi analitycznych dostępnych w programie Atlas.ti; 6) prezentacja wyników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Analiza wyznaczonej części materiału w programie Atlas.ti
Wykonanie zadania domowego z kodowania (1 zadanie w trakcie kursu)
Udział w opracowaniu zadania zaliczeniowego (przygotowanie skróconego raportu i próbki kodowania – praca zespołowa)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:2
Zasady zaliczania poprawkowego: uzupełnienie/poprawa brakujących elementów zaliczenia
Literatura
Braun, V, and V. Clarke. 2006. Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology (3), 77-101.
Friese, S. 2016. CAQDAS and Grounded Theory Analysis, MMG Working Paper 16/07.
Friese, S. 2019. Qualitative Data Analysis with Atlas.ti, Third Edition. Wyd. Sage, London.
Friese, S., J. Soratto, and D. Pires. 2018 Carrying out a computer-aided thematic content analysis with Atlas.ti, MMG Working Paper 18/02.
Niedbalski, J. (2014). Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7969-060-2
Palska H. 1999. Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, w: Domański H.,
Silverman D. 2008, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: