ADI: Zachowania wyborcze Polaków 3500-ADI-ZWPOL
Zajęcia przygotowują do analizy danych socjologicznych na poziomie ponadpodstawowym. Zajęcia są prowadzone w pracowni komputerowej przy wykorzystaniu pakietu obliczeniowego SPSS i przy wykorzystaniu różnego typu danych. Zajęcia są zorientowane na analizę zachowań wyborczych przy użyciu zróżnicowanych danych społecznych: danych zastanych (wyborczych), wyników sondaży CBOS i sondaży wyborczych (PGSW i CBOS). Problemowa struktura zajęć jest przygotowaniem do samodzielnej analizy danych na poziomie ponadpodstawowym, przydatnych w pracach zaliczeniowych i magisterskich. Problemy badawcze: 1) formowanie się preferencji wyborczych (opis sytuacji społecznej z wykorzystaniem danych zastanych i konstrukcja prostych wskaźników), 2) uwarunkowania opinii i podstawowe jej determinanty (mierniki dwuzmiennowe), (3) analiza wyników wyborów w układzie przestrzennym (dane urzędowe PKW, analiza eksploracyjna danych), 4) zmiany w czasie postaw społecznych (analiza zmian i przepływów), 5) analiza braków danych i nie uczestnictwa, 5) tworzenie typologii (analiza skupień i analiza czynnikowa), 6) budowa modeli wyjaśniających (typologie przyczyn: model ekonomiczny, model bliskości – przestrzenny, zachowania kolektywne), 7) wyjaśnianie – modele przyczynowe (regresja liniowa i logistyczna: dobór zmiennych i interpretacja wyników), 8) zajęcia przygotowujące do raportu z analizy problemowej danych: postawienie problemu i jego wyjaśnienie. Pokazuje umiejętność prezentacji analizy danych sondażowych: jego struktury, sposobu prezentacji danych i zależności zorientowanych na odbiorcę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania: obecność na zajęciach (maxi przygotowanie raportu w oparciu o dane. Uczestnicy dostaną wskazówki do pisania raportu.
Obecność na zajęciach. Usprawiedliwione nieobecności - trzy. Zasady zaliczania: obecność na zajęciach i praca pisemna (raport). Przygotowaniem do raportu są specjalne zajęcia i wskazówki do pisania. W przypadku oceny niedostatecznej lub niesatysfakcjonującej oceny pracę można poprawiać. Kryteria oceny - poprawne wykorzystywanie statystyki, przygotowanie raportu zgodnie ze wskazówkami i zaprezentowanie umiejętności nabytych w trakcie zajęć, w przypadku prac na ocenę bardzo dobrą - oczekiwany jest wartościowy pomysł analityczny.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 10h.
Literatura
Metody statystyczne: Górniak Jarosław, Wachnicki Janusz, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków 2000; Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003; Ferguson George, Takane Yoshio. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa, 1999: PWN. Badania wyborcze: Grabowska M., Podział postkomunistyczny, Scholar, warszawa 2004, Raciborski J., Polskie wybory, Scholar, Warszawa 1997, D. Russell, H. Klingemann, red., Zachowania polityczne, PWN, 2010, Markowski R., M. Cześnik, M. Kotnarowski, Demokracja – gospodarka – polityka. Perspektywa polskiego wyborcy, Scholar Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: