Gender w mediach 3402-30GWM
Konwersatorium poświęcone będzie wizerunkom kobiet, mężczyzn oraz grup mniejszościowych w różnych przekazach medialnych, sposobom ich kreowania, stereotypom dotyczącym płci oraz próbom ich przełamywania. Na zajęciach analizowane będą przekazy medialne pod kątem ich dyskursywnego znaczenia oraz nakładania i zazębiania różnych kategorii społecznych, wzmacniające dyskryminację grup i jednostek. Badając przekazy medialne i teksty im poświęcone studenci będą próbowali odtworzyć kulturowe konstrukcje płci, relacji między płciami, skrypty kobiecości i męskości, kreowanie wizerunku osób LGBTQIA + oraz grup mniejszościowych funkcjonujące w naszej kulturze oraz utrwalane przez przekazy medialne. W centrum zainteresowania znajdą się nie tylko wzorce dominujące, ale też pojawiające się nowe konstrukty gender nienormatywnego i sposoby ich tworzenia. Na zajęciach studenci i studentki poznają techniki i mechanizmy analizy genderowej, które pozwolą im stworzyć własne projekty badawcze. Wśród poruszonych tematów znajdą się między innymi: krytyczna analiza dyskursu, męski i kobiecy sport, obraz niepełnosprawności w kulturze popularnej, genderowy wymiar reklam, sprawiedliwość reprodukcyjna w przekazach medialnych, dyskurs dotyczący przemocy oraz konstrukty nieheteronormatywności.
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: