Studia kobiece 3402-21SKOL
W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z różnymi aspektami funkcjonowania kobiet i mężczyzn w społeczeństwie. Zaprezentowane zostaną wyniki badań dotyczących płci kulturowej i sytuacji kobiet (oraz – w przypadku niektórych tematów – także mężczyzn) w rozmaitych dziedzinach życia społecznego, m.in. w rodzinie, na rynku pracy, w polityce. Studenci poznają też wybrane teorie z zakresu gender studies.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć:
1. zna główne pojęcia z zakresu gender studies
2. zna główne nurty badawcze w ramach gender i women’s studies
3. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretacji zjawisk i procesów dotyczących funkcjonowania kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
4. poddaje krytyce teorie i opinie z zakresu tematyki studiów kobiecych i gender studies
5. proponuje i argumentuje własne opinie w zakresie oceny zjawisk i procesów społecznych dotyczących płci kulturowej
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie pisemnej pracy z zakresu tematyki studiów kobiecych oraz na podstawie obecnościi aktywności na zajęciach.
Literatura
Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000
Brannon L., Psychologia rodzaju, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002
Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 2000
Domański H., Zadowolony niewolnik?: studium o nierównościach między mężczyznami i kobietami w Polsce, IFiS PAN, Warszawa 1992
Cabalski M., Kobiety jako sprawczynie przestępstw i aktów przemocy, Probacja, Nr III 2013
Fuszara M. (red.), Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2008
Fuszara M., Kobiety w polityce, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2005
Fuszara M., Kobiety wobec uniwersyteckiej edukacji. Wypisy z historii i kilka uwag na temat współczesności, tekst dostępny pod adresem internetowym: http://www.unigender.org/?page=biezacy&issue=01&article=05
Gawrycka M., Wasilczuk J., Zwiech P., Szklany sufit i ruchome schody: kobiety na rynku pracy, CeDeWu, Warszawa 2010
Grzywacz A., Jawień B., Kacpura K., Więckiewicz K., Zimniewska M., 20 lat tzw. ustawy antyaborcyjnej w Polsce. Raport 2013, Federacja na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, Warszawa 2013
Krajewska A., Między infantylnością a dorosłością: moda dla dzieci, [w:] Beata Łaciak (red.), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013
Krajewska A., Zabawki jako forma socjalizacji do ról płciowych, [w:] Beata Łaciak (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003
Olczyk E., Twardowska A., Kobiety w Polsce, Centrum Praw Kobiet, Warszawa 2003
Piotrowska J., Synakiewicz A., Dość milczenia. Przemoc seksualna wobec kobiet i problem gwałtu w Polsce, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2011
Prawo i płeć, nr 1(7) 2006, Centrum Praw Kobiet, Warszawa 2006 (numer poświęcony przemocy wobec kobiet)
Reszke I., Nierówności płci w teoriach: teoretyczne wyjaśnienia nierówności płci w sferze pracy zawodowej, IFiS PAN, Warszawa 1991
Rient R., Seklecka E., Walczak M., Walicka A., Zierkiewicz E. (red.), Męskość i kobiecość w lekturach szkolnych. Analiza treści lektur w szkole podstawowej i gimnazjum. Raport z badań, Fundacja Punkt Widzenia, Wrocław 2014
Siemieńska R. (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997
Titkow A. (red.), Szklany sufit : bariery i ograniczenia karier kobiet: monografia zjawiska, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003
Titkow A., Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007
Wróblewska–Zawadzka A., Rodzina i płeć w podręcznikach szkolnych. Prawo a rzeczywistość, Aequalitas, tom 1, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: