Dylematy etyczne z perspektywy socjologii moralności 3402-21DESM
Celem konwersatorium jest nauczenie słuchaczy rozpoznawania tych spośród toczących się w społeczeństwie sporów, które mają podłoże etyczne, czyli wynikają głównie z różnic w aksjologii moralnej reprezentowanej przez strony sporu. Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu socjologii moralności, etyki, metaetyki i filozofii moralnej. Zapoznanie studentów z wybranymi typami sporów toczących się współcześnie. Głównym założeniem przedmiotu jest teza, że kultura dyskursu, zwłaszcza takiego, w którym istotną rolę odgrywają przekonania moralne, pełni doniosłą rolę w życiu publicznym, jest warunkiem uzgadniania stanowisk, osiągania kompromisów i podejmowania decyzji o określonych konsekwencjach w sferze uregulowań prawnych. Stanowi tym samym doniosły czynnik rozwoju kultury moralnej społeczeństwa.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywny udział w dyskusji, przygotowanie i zreferowanie problemów na podstawie literatury i moderowanie dyskusji na ten temat.
Literatura
1. A) W Pawlik, Grzech. Studium z socjologii moralności, NOMOS 2007, Cz. II, Rozdz. I, Kiedy grzech staje się przestępstwem – casus aborcji, s. 159-196.
B) E. Wejbert-Wąsiewicz, Problematyka niechcianej ciąży i aborcji w filmie polskim. Ideologia, polityka, rzeczywistość, „Sztuka i dokumentacja” nr. 18, 2018 (wersja elektroniczna)
C) M. Stefaniuk, Etyczne dylematy prawa (kara śmierci, aborcja i eutanazja) w świetle badań polskiej opinii publicznej, „Studia Iurisdica Lublinensia” nr. 19/2013 (wersja elektroniczna)
D) A. Maksymowicz, Kontrowersje wokół katy śmierci, „Studia Humanistyczne” nr 9/2010. (wersja elektroniczna)
E) P. Starzec, Po co fotografować agonię? Mapując współczesne funkcje społeczne obrazów cierpienia, W: Cierpienie w perspektywie socjologicznej, P. Możdżyński (red.), NOMOS 2021, s. 233-252
F) M. Dębski, Wizerunek osób bezdomnych w świadomości młodzieży… s. 1-26 (wersja elektroniczna)
2. A) C. Brisset, Już od dzieciństwa…, W: Czarna księga kobiet, Ch. Ockrent (red.), Warszawa 2007, s. 47-61
B) V. Nahoum-Grappe, Gwałt jako broń wojenna, W: Czarna księga kobiet, Ch. Ockrent (red.), Warszawa 2007, s. 47-61
C) M. Jaspard, Przemoc małżeńska w Europie, j.w. s. 206-225 + reportaż
D) M. Marcovich, Handel kobietami na świecie, j.w. s. 389-424
E) G. Vaz Cabral, Niewolnictwo współczesne i domowe, j.w. s. 456-471 + rportaż
F) F) C. Bellemin-Noel, Kobiety w więzieniu, j.w. s. 476-488
3. A) K. Kowal, Doświadczanie własnej cielesności przez biorców kończyny – socjologiczne studium zrekonstruowanego ciała, „Przegląd Socjologii Jakościowej” nr 8/2, 2012 (wersja elektroniczna)
B) R. Bohatyrewicz, Początki pobierania narządów w Polsce, W: Zrozumieć śmierć człowieka, Warszawa 2015, s. 103-122.
C) M. Wojciechowska, Ciało – podstawowe narzędzie pracy: rola ciała w procesie negocjowania tożsamości pracownic agencji towarzyskich, Przegląd Socjologii Jakościowej nr 8/2, 2012 (wersja elektroniczna)
D) M. Wojciechowska, Dwie matki jednego dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020, s. 225 (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: