Zarządzanie różnymi grupami pracowników 3402-10ZRGP
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z zagadnieniami:
1. Zajęcia wprowadzające - co to jest zarządzanie różnorodnością?
2. Różnorodność w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym; od różnorodności do wellbeing'u; Europejska Karta Różnorodności.
3. Zarządzanie wiekiem. Starsi pracownicy na rynku pracy i w przedsiębiorstwie.
4. Zarządzanie pokoleniami w organizacji. Dlaczego boimy się pokoleń wchodzących na rynek pracy?
5. Wizyta zaproszonego gościa
6. Zarządzanie międzykulturowe. Szok kulturowy, adaptacja a doradztwo międzykulturowe.
7. Płeć, sytuacja rodzinna. Od równego traktowania do wsparcia.
8. Wizyta zaproszonego gościa.
9. Różnorodność sprawności: zdrowie, choroba, niepełnosprawność w perspektywie organizacji. Niepełnosprawność jako atut.
10. Co z prywatnością? Zarządzanie stylem życia pracowników.
11. Dialog społeczny a zarządzanie różnorodnością.
12. Wyzwania XXI w.: organizacje wirtualne, zespoły rozproszone a inkluzywność oraz wellbeing
13. Wizyta zaproszonego gościa
14. Prezentacje zespołów studenckich
15. O jakich typach różnorodności w organizacji zapominamy? Zajęcia końcowe
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studenci poznają:
• podstawowe koncepcje, obszary i elementy zarządzania różnorodnością w organizacji oraz ich powiązanie z ideą inkluzywności i dobrostanu (wellbeing)
• wyzwania związane z zarządzaniem różnorodnością w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym
• wiedzę o współczesnych tendencjach w tworzeniu włączającej organizacji, zwłaszcza w sytuacji zarządzania rozporoszonym i wirtualnym zespołem.
Umiejętności i kompetencje
Uczestnicy potrafią:
• zidentyfikować i nazwać podstawowe procesy zarządzania organizacją w perspektywie polityki różnorodności, inkluzji i wellbeingu,
• wskazać podstawowe problemy wiązane z aspektem wielokulturowości, różnych grup wiekowych, płcią, zarządzania zdrowiem, stylem życia, zaangażowaniem różnych grup pracowników,
• wskazać narzędzia i metody zarządzania różnorodnością i tworzenia inkluzyjnej organizacji.
Kompetencje społeczne
Uczestnicy potrafią
- pracować w grupie,
- korzystać z dostępnych danych i informacji w celu rozwiązania problemów zarządczych,
- wskazać dylematy etyczne związane z zarządzaniem różnorodnością
Kryteria oceniania
ocena ciągła związana z obecnością na zajęciach (dozwolone są 2 nieobecności) i przygotowaniem do zajęć. Kolokwium na ocenę. Konieczność przygotowane scenariusza szkolenia przeznaczonego dla organizacji (praca zespołowa).
50% oceny końcowej= wynik kolokwium
50% oceny końcowej = ocena z prezentacji zespołowej
Praktyki zawodowe
nie wymagane
Literatura
aktualizowana w każdym cyklu
W cyklu 2024Z:
1. Ł. Waligóra, Zarządzanie różnorodnością w organizacjach. Prezentacja wybranych praktyk, "Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" 2018, Nr 348. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: