Warsztaty pisarskie 3402-10WCM
Forma warsztatów jest co roku nieco inna, zależy od liczby studentów, ich potrzeb i życzeń, zainteresowań i problemów, jakie pojawiają w trakcie pracy. W ciągu semestru uczestnicy dostają ok. siedmiu zadań pisarskich (mniej więcej raz na dwa-trzy tygodnie piszą nowy tekst), następnie zaś omawiają wspólnie rezultaty - to, co się ich zdaniem udało, co należałoby poprawić. Zasadniczo będziemy się koncentrować na zagadnieniach, które mogą być pomocne podczas pisania prac naukowych, artykułów, prac magisterskich, ale nie tylko: zajmiemy się też pisaniem eseistycznym, felietonistycznym i dziennikarskim.
W minionych latach zadania pisarskie obejmowały m.in. krótki esej/felieton o wybranym słowie, pisanie fikcyjnych bądź prawdziwych historii rodzinnych, esej o ulicy, na której się mieszka, redakcję wywiadu prasowego/antropologicznego, pisanie tekstów o Pałacu Staszica jako fenomenie antropologicznym i socjologicznym, a także wspólne przedyskutowanie roboczych wersji wstępów i prac semestralnych pisanych na inne zajęcia – w jaki sposób nadać im formę esejów, zachowując reguły tekstu naukowego?
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
• potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze działania służące
napisaniu dobrego tekstu, takiego jak np. praca akademicka, esej, referat, recenzja, praca magisterska,
• ma wiedzę o regułach odróżniających różne gatunki tekstów,
• potrafi doskonalić sposób, w jaki wyraża swoje opinie na piśmie,
• zna i rozumie podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej w procesie tworzenia tekstu autorskiego.
Kryteria oceniania
• Punktualność nadsyłania zadań pisarskich + jakość tekstów (z uwzględnieniem indywidualnych postępów),
• obecność i udział w zajęciach (łącznie z lekturą tekstów pisanych przez pozostałych uczestników zajęć),
• wybranie i poprawienie jednego z zadań na koniec warsztatów.
Literatura
W latach 2013 i 2014 korzystaliśmy m.in. z następujących książek i artykułów (część się powtórzy w tym roku, część nie):
- „Ćwiczenia stylistyczne” Raymonda Queneau w tłumaczeniu Jana Gondowicza i inspirowany Queneau komiks „99 Ways to Tell a Story: Excercises in Style” Matta Maddena,
- o fotografii: John Berger „Garnitur i fotografia”, Jacek Dehnel „Fotoplastikon”,
- felietony o słowach: „Zapomniane słowa” (red. M. Budzińska),
- cztery teksty na temat kurczaków: John Steinbeck, „Pastwiska niebieskie” (opowiadanie), Joanna Szczepkowska, „Podwójne życie kurczaków” (felieton), Jerzy Kochanowski, „Potęga wołu. Narodziny amerykańskiej kuchni” (artykuł popularnonaukowy z „Polityki”), Jonathan Safran Foer, „Zjadanie zwierząt” (wstęp do książki)
- o medycynie i chorobie autobiograficznie: Jan Kott, „Zawał serca” i „Piąty zawał serca”, Atul Gawande „Nauka skalpela” z książki „Komplikacje. Zapiski chirurga o niedoskonałej nauce”
- eseje: Jerzy Stempowski, „Rubis d’Orient”, Zadie Smith, „Generation Why?”, Hannah Arendt, “Isak Dinesen”, Carlo Ginzburg “Tropy. Korzenie paradygmatu poszlakowego”
- reportaże i relacje: “Kartka” i „Film musi się kręcić” Mariusza Szczygła; „Taxi. Opowieści z kursów po Kairze” Chalida Al-Chamisiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: