Socjologia ruchów społecznych 3402-10SRS
Konwersatorium jest poświęcone najważniejszym teoriom ruchów społecznych i przykładom ich zastosowania w studiach przypadku.
Co to jest ruch społeczny? Jak się rodzą ruchy społeczne? Co jest przyczyną ich powstawania? Jak je badać? Jakie dylematy etyczne czekają badacza? To pytania, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi. Zajęcia będą łączyć elementy wykładu i pracy własnej uczestników. Przewidziane są spotkania z badaczami ruchów społecznych.
• Co to jest ruch społeczny?
• Najważniejsze współczesne perspektywy teoretyczne i badawcze dot. ruchów społecznych.
* Konflikty społeczne i pojawienie się ruchu społecznego: czy konflikt jest warunkiem koniecznym narodzin ruchu?
• Zmiana polityczna i ruchy społeczne. Problem „rewolucyjności” ruchów społecznych.
• Jak tworzy się tożsamość zbiorowa? A kim są uczestnicy ruchów społecznych jako osoby?
• Skąd biorą się wartości ruchów społecznych?
• Procesy mobilizacji i demobilizacji: dlaczego ludzie chcą razem działać?
• Wewnętrzna organizacja ruchów społecznych.
• Jak konteksty społeczny, polityczny i kulturowy wpływa na powodzenie działań ruchów społecznych?
• NSZZ „Solidarność” jako masowy ruch społeczny – badania nad ruchem „Solidarności” i ich znaczenie dla polskiej socjologii.
• Repertuary protestów i ruchów społecznych
• Ruchy społeczne i demokracja: czy społeczeństwo może istnieć bez ruchów społecznych? Ruchy społeczne a partycypacja polityczna.
• Współczesne ruchy miejskie.
• Badanie ruchów społecznych i problemy etyczne.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnicy posiądą znajomość procesów formowania się i demobilizacji ruchów społecznych. Będą znali najważniejsze teorie ruchów społecznych, mocne i słabe strony tych teorii oraz najważniejsze metody badań ruchów społecznych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wynikiem aktywności na zajęciach (20%), przygotowania bądź studium przypadku ruchu społecznego (ewentualnie protestu) z wykorzystaniem teorii i metod badawczych omówionych na zajęciach lub referatu z wskazanego przez wykładowcę artykułu (40%); kolokwium sprawdzającego znajomość podstawowych terminów i teorii omawianych na zajęciach (40%)
Uczestnicy mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
Kryteria oceny prezentacji:
• Analiza spójna z założonym (i opisanym) celem/celami
• Adekwatne wykorzystanie teorii.
• Dodatkowe punkty za poszerzenie zaplecza teoretycznego
• Forma prezentacji i klarowność wywodu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
della Porta D., Diani M., Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Methods of Social Movements Research, B. Klandermans, S. Staggenborg (red.), University of Minnesota Press, 2002.
Snow D. A., Soute S. A., Kriesi H., The Blackwell Companion to Social Movements, Blackwell Publishing Ltd, 2004.
Żuk P. , Społeczeństwo w działaniu. Ekolodzy, feministki, skłotersi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001.
Gorlach K., Mooney P. H. (red.). Dynamika życia społecznego. Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa 2008.
Mandes, S., Ruchy społeczne w Polsce, w: Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Marody, Scholar, Warszawa 2007.
Offe C., New Social Movements. Challeging the Boundaries of Institutional Politics, “Social Research” 1985, t. 52, nr. 4.
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków 2007.
P. Rosanvallon, Kontrdemokracja, przeł. A. Czarnacka, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2011.
A. Touraine i in., Solidarność. Analiza ruchu społecznego 1980-1981, Wydawnictwo Europa, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: