Specyfika pisarstwa naukowego: jak komunikować wyniki badań społecznych 3402-10SPN
Przedstawiając wyniki swoich badań, często robimy to w sposób „intuicyjny” lub podpatrzony u innych badaczy, nie zastanawiając się nad jego skutecznością komunikacyjną. Tak powstają niespójne i przeładowane informacjami prezentacje konferencyjne, pozbawione wyraźnej struktury prace magisterskie i napisane zbyt zawiłym językiem raporty badawcze. Podczas zajęć przećwiczymy podstawowe umiejętności związane z komunikowaniem wyników badań: nadawanie tekstowi lub prezentacji czytelnej struktury logicznej i narracyjnej, posługiwanie się narzędziami do wizualizacji danych ilościowych i jakościowych, opisywanie, analizowanie i podsumowywanie wyników sugestywnym i precyzyjnym językiem dostosowanym do grona odbiorców.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu Uczestniczki i Uczestnicy będą potrafili:
• wizualizować i prezentować wyniki badań w sposób uwzględniający poznawcze możliwości odbiorców
• tworzyć zrozumiałe wykresy, diagramy i inne formy wizualizacji danych;
• prezentować wyniki badań ilościowych i jakościowych w sposób ułatwiający ich zrozumienie i wzmacniający zapamiętywanie;
• upraszczać niepotrzebnie skomplikowane zdania przez zmianę ich podmiotu gramatycznego;
• uwypuklać relacje logiczne między zdaniami i akapitami;
• opisywać tabele i wykresy bez zbędnego powtarzania ich treści;
• zwięźle i przejrzyście podsumowywać wyniki badań.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa za kurs będzie średnią arytmetyczną dwóch ocen za projekty zaliczeniowe: prezentację ustną z wykorzystaniem narzędzi graficznych i zadanie pisemne polegające na zredagowaniu, uzupełnieniu i podsumowaniu tekstu naukowego.
Literatura
Abela Andrew. 2013. Advanced presentations by design, 2. wyd. San Francisco: John Wiley & Sons Inc.
Becker Howard S. 2013. Warsztat pisarski badacza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Davis Martha. 2012. Scientific papers and presentations. Academic Press.
Kosslyn Stephen Michael. 2007. Clear and to the point: 8 psychological principles for compelling PowerPoint presentations, New York: Oxford University Press.
Mayer Richard E. 2009. Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: