Gender w mediach 3402-10GWM
Konwersatorium poświęcone będzie wizerunkom kobiet, mężczyzn oraz grup mniejszościowych w różnych przekazach medialnych, sposobom ich kreowania, stereotypom dotyczącym płci oraz próbom ich przełamywania. Na zajęciach analizowane będą przekazy medialne pod kątem ich dyskursywnego znaczenia oraz nakładania i zazębiania różnych kategorii społecznych, wzmacniające dyskryminację grup i jednostek. Badając przekazy medialne i teksty im poświęcone studenci będą próbowali odtworzyć kulturowe konstrukcje płci, relacji między płciami, skrypty kobiecości i męskości, kreowanie wizerunku osób LGBTQIA + oraz grup mniejszościowych funkcjonujące w naszej kulturze oraz utrwalane przez przekazy medialne. W centrum zainteresowania znajdą się nie tylko wzorce dominujące, ale też pojawiające się nowe konstrukty gender nienormatywnego i sposoby ich tworzenia. Na zajęciach studenci i studentki poznają techniki i mechanizmy analizy genderowej, które pozwolą im stworzyć własne projekty badawcze. Wśród poruszonych tematów znajdą się między innymi: krytyczna analiza dyskursu, męski i kobiecy sport, obraz niepełnosprawności w kulturze popularnej, genderowy wymiar reklam, sprawiedliwość reprodukcyjna w przekazach medialnych, dyskurs dotyczący przemocy oraz konstrukty nieheteronormatywności.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
• zna podstawowe założenia teorii gender studies i potrafi je wykorzystać przy tworzeniu analizy medialnej
• umie scharakteryzować oraz zastosować w badaniach dotyczących przekazów medialnych perspektywę genderową oraz analizę dyskursu
• poddaje krytyce prezentowane ujęcia teoretyczne, wskazuje mocne i słabe strony określonych koncepcji
• opisuje różnice i zmiany w opinii społecznej oraz w wiedzy eksperckiej na temat gender w perspektywie intersekcjonalnej w różnego rodzaju przekazach medialnych
• wyjaśnia reguły oddziaływania mediów na społecznie konstruowane rzeczywistości oraz relacje władzy i zależności
• dyskutuje na tematy związane z gender, argumentując własne tezy
• zachowuje otwartość w tworzeniu projektów badawczych dotyczących współczesnych mediów
Kryteria oceniania
• 30 godzin kontaktowych
• 15 godzin przygotowania do zajęć – czytanie lektur
• 15 godzin pracy grupowej nad projektem
Ocena ciągła – obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność
Zaliczenie przedmiotu odbywa się przez stworzenie w grupach projektu na wybrany temat dotyczący poruszanej na zajęciach problematyki. Obowiązuje on wszystkich studentów. Projekt musi wcześniej zostać skonsultowany z prowadzącą.
Literatura
Arcimowicz Krzysztof, Aleksander Wasiak-Radoszewski, Katarzyna Dębska, 2014, Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003-2013, w: Studia socjologiczne, tom 4 (215).
Connell R., 2013, Przedmowa oraz Kwestia płci, w: Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9-32.
Czyżewski Marek, 2013, Teorie dyskursu i dyskurs teorii, w: Kultura i społeczeństwo, nr 2.
Czyżewski Marek, Kinga Dunin, Andrzej Piotrowski (red.), 2010, Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Czyżewski Marek, Sergiusz Kowalski, Andrzej Piotrowski (red.), 2010, Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Dunin Kinga, 2010, Granice dyskursu publicznego. Telewizyjny talk-show z udziałem lesbijek, w: Czyżewski Marek, Sergiusz Kowalski, Andrzej Piotrowski (red.), 2010, Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Giddens Anthony, 2007, Płeć kulturowa i seksualność, w: Socjologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 126-156.
Kleim Naomi, 2000, Funkujący patriarchat, w: No logo, Warszawa: Świat literacki, s. 125-143.
Kościańska Agnieszka, 2012, „Nie” znaczy „tak”? Dyskurs ekspercki na temat przemocy seksualnej wobec kobiet w prasie polskiej od lat 70. XX wieku do dziś, w: Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, tom 1 (16).
Krasucka Karolina, 2014, Gender, w: Monika Rudaś Grodzka i in., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca
Krzyżanowska Natalia, 2013, (Krytyczna) analiza dyskursu a (krytyczna) analiza gender: zarys synergii teoretycznej i metodologicznej, w: Przegląd socjologii jakościowej, tom IX, nr 1.
Łaciak Beata, 2016, Aborcja w polskich serialach. Tabuizacja i poprawność polityczna, Instytut Spraw Publicznych
Mazur Zuzanna, Natalia Organista, Zbigniew Dziubiński, 2018, Konstruowanie kobiecości i męskości w sporcie na przykładzie języka sportowych przekazów prasowych w „Gazecie Wyborczej”, w: Studia Socjologiczne, tom 1 (228).
Nacher Anna, 2008, Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nowak Samuel, 2014, Medioznawstwo, w: Monika Rudaś Grodzka i in., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Pamuła Natalia, Szarota Magdalena, Marta Usiekniewicz, 2018, Nic o nas bez nas, w: Studia de Cultura 10 (1), Kraków, Wydawnictwo Naukowe UP, s. 4-12
Renzetti Claire R., Daniel J. Curran, 2005, Studia and płcią kulturową: przegląd stanu wiedzy oraz Język i mass media: znaczące płaszczyzny komunikacji, w: Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 7-46 oraz s. 193-233.
Sahaj Tamosz, 2013, Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
Struck-Peregończyk Monika, 2013, Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu - zarys zjawiska [w:] Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna” nr 4(8)
Wodak Ruth, Michał Kryżanowski (red.), 2011, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Łośgraf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: