Diagnozowanie problemów w przestrzeni miasta 3402-10DPPM
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania przestrzeni miejskiej, przy zastosowaniu metody o charakterze ilościowymi i metody o charakterze jakościowym i praktyczne zastosowanie tych metod badań w celu zdiagnozowania i scharakteryzowania problemów, które występują w przestrzeni miejskiej.
W oparciu o konkretny problem, który występuje w przestrzeni miasta, wybranym we współpracy z instytucjami samorządu lokalnego, studenci podczas zajęć będą uczyli się konstruować plan badań, narzędzia badawcze i zrealizują badanie, dotyczące danego problemu w celu przedstawienia jego diagnozy. Oprócz tego studenci poznają najnowsze rozwiązania badawcze, z zastosowaniem określonej metody i technik badawczych, które pozwalają na jak najlepsze diagnozowanie problemów w przestrzeniach miast w Polsce i na świecie, poszerzając tym samym swoja wiedzę metodologiczną i wzbogacając warsztat badawczy.
Zajęcia mogą być realizowane we współpracy i przy wsparciu instytucji samorządowych i/lub organizacji pozarządowych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów wpisanych w budżet miasta i/lub dzielnicy zgłaszanych przez mieszkańców w ramach budżetu partycypacyjnego, stanowiącego proces, dzięki któremu mieszkańcy miasta mogą współdecydować o wydatkowaniu określonej puli środków publicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student zna terminologię z zakresu metody badań o charakterze ilościowym i jakościowym;
• Student zna zasady konstruowania planu badań realizowanego w przestrzeni miejskiej;
• Student zna zasady konstruowania i realizacji narzędzi wykorzystywanych w badaniach terenowych;
• Student posiada wiedzę z zakresu etyki realizacji badań terenowych w przestrzeni miejskiej;
Umiejętności
• Student posiada umiejętność przygotowania i realizacji badań terenowych realizowanych w przestrzeni miejskiej;
• Student potrafi zastosować wybrane metody i techniki badań na potrzeby zdiagnozowania problemu występującego w przestrzeni miejskiej;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- ocena ciągła (obecność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć, aktywność na zajęciach)
- egzamin pisemny
Literatura
Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne;
Marcus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych;
Rosaline Barbour, Badania fokusowe;
Dariusz Jemielniak, Badania jakościowe. Metody i narzędzia;
Denzin Lincoln, Interpretive Qualitative Materials;
Kevin Lynch, Obraz miasta;
Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów;
Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: