Socjologia procesów globalnych 3402-01SPG
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat procesów społecznych o zasięgu globalnym.
W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najnowszymi globalnymi trendami społecznymi z zakresu socjologii zdrowia, socjologii religii, socjologii, socjologii pracy, socjologii edukacji, socjologii ciała, a także wpływu globalnych trendów na podejmowane, jednostkowe decyzje społeczne.
W trakcie zajęć studenci będą uczyli się analizy badań społecznych w ujęciu globalnym i lokalnym oraz sposobów wnioskowania na podstawie przedstawionych danych z badań.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student posługując się współczesnym słownictwem analitycznym i aparatem pojęciowym potrafi opisywać i interpretować podstawowe pojęcia i nurty w myśli socjologicznej dotyczące zjawiska globalizacji.
Student potrafi ewaluować potencjał analityczny poszczególnych paradygmatów socjologicznych w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych.
- Student zna terminologię z zakresu globalnych procesów społecznych
- Student zna zasady analizowania danych z badań globalnych
- Student zna sposoby opisu rzeczywistości społecznej w ramach różnych subdyscyplin socjologii
- Student posiada wiedzę z zakresu subdyscyplin socjologii, takich jak: socjologia religii, socjologia zdrowia, socjologia pracy, socjologia edukacji, socjologia ciała w ujęciu globalnym
Umiejętności:
- Student posiada umiejętność postrzegania rzeczywistości społecznej w ujęciu globalnym
- Student posiada umiejętność analizy badań społecznych o zasięgu globalnym
- Student potrafi rozpoznać podstawowe problemy społeczne i przyporządkować je do określonej subdyscypliny
- Student potrafi korzystać z siatki pojęciowej subdyscyplin socjologii opisujących globalne procesy społeczne
Student umie formułować pytanie do tekstu autora według merytorycznych standardów współczesnych badań socjologicznych.
Student potrafi konceptualizować alternatywne wobec przedstawionych w danym tekście podejścia analityczne i metodologiczne.
Student potrafi przedstawiać swoje uwagi krytyczne w formie pisemnej.
Kompetencja społeczne:
Student zachowuje krytycyzm w interpretacji i ewaluacji współczesnych tekstów socjologicznych.
Student potrafi przedstawić i obronić na forum publicznym własne założenie analityczne.
Student wykazuje socjologiczną kreatywność i wyobraźnię w formułowaniu pytań do omawianych tekstów.
Student umie pracować indywidualnie i w zespole nad tekstami socjologicznymi.
Kryteria oceniania
Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć
Ocena aktywności w trakcie zajęć
Literatura
1. Adam Nobis, Globalizacja jako postęp i kryzys, Kultura i Wartości, nr 2(10), 2014, ss. 35-44
2. Andrzej Majer, Lokalność w cieniu globalizacji, Annales, Vol. XXXVI, 2, 2011, ss. 27-46
3. Rob Moore, Education and Society, Polity Press 2004 ss. 61-65
4. Adam Tomanek, Flexicuruty w świetle uwarunkowań współczesnego rynku pracy, [w:] Adam Tomanek, Flexicurity jako recepta na wyzwania współczesnego rynku pracy, IRiP, Białystok 2010, ss. 9-26
5. Tadeusz Gadacz, Nauczyciel w czasach marnych [w:] Dorota Obidniak, Tomasz Sobierajski, Etyka dla nauczycieli-Czytanki o edukacji, Warszawa 2015, ss. 31-42
Tomasz Sobierajski, Doradztwo zawodowe, ISNS UW 2013, ss. 183-210
6. Mildred Blaxter, Zdrowie, Sic! 2009, Warszawa, ss. 115-129
7. Zygmunt Bauman, Moralność bez etyki [w:] Dorota Obidniak, Tomasz Sobierajski, Etyka dla nauczycieli-Czytanki o edukacji, Warszawa 2015, ss. 15-30
8. Steve bruce, Secularization and the Impotence of Individualized Religion,
9. Friedrich Furstenberg, Struktura Kościoła i społeczeństwa, [w:] Franciszek Adamski, Socjologia religii,Petru 2011, ss. 151-166
10. Peace and Religion, Institute for Economic nad Peace, ss. 6-15
11. Global Slavery Index Report, Hope for Children Organization
12. Neil Howe, William Strauss, Millenials Rising, The Next Great Generation, Vintage Books 2010, ss. 294-304
13. Chris Schilling, Socjologia ciała, PWN, Warszawa 2010, ss. 139-161
14. Jerzy Vetulani, Neurochemia impulsywności i agresji, Psychiatria Polska, t. XLVII, nr 1, 2013, ss. 103-115
15. Katarzyna Pawlikowska, CZUJESZ?, czyli model wartości bliski kobietom [w:] Katarzyna Pawlikowska, Dominka Maison, Polki, WUW, 2014, ss. 170-186
16. Bogdan Wojciszke, Psychologia społeczna, Scholar, Warszawa 2013, ss. 325-349
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: