Strategie emancypacji, formy protestu 3402-00SEFP
Na zajęciach zastanowimy się, jak formułowane po II wojnie światowej przez lewicę idee emancypacji w ich powiązaniu z ruchami społecznymi (ruchami protestu) mają się do współczesnych prób zmienienia porządku politycznego.
Ograniczając się do wybranych tekstów spróbujemy zidentyfikować kluczowe stawki debat w powojennym marksizmie, zrekonstruować idee rewolucji 1968 roku i scharakteryzować próby emancypacyjnej interpretacji ewangelii (Martin Luther King, teologia wyzwolenia). Następnie zajmiemy się strategiami emancypacji Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych, krytyką postkolonialną, feministyczną i queer, wreszcie znaczeniem (kontr)rewolucji neokonserwatywnej i neoliberalnej w latach 80. oraz ruchem alterglobalistycznym. Podsumowanie zajęć stanowić będą warsztaty dotyczące projektów studenckich poświęconych badaniom antropologicznym, socjologicznym bądź filozoficznym wybranych współczesnych ruchów protestu.
Tematy zajęć:
1) Powojenne spory w obrębie marksizmu
2) Rok 1968
3) Ewangelia i rewolucja: teologia wyzwolenia w Ameryce Łacińskiej i strategia polityczna Martina Luthera Kinga
4) Martin Luther King i Malcolm X: dwie drogi emancypacji
5) Rewolucja postkolonialna
6) Czy inny podporządkowany może przemówić?
7) Teoria feministyczna: od marginesu do centrum
8) Rewolucja homoseksualna
9) W pułapce asymilacji
10) Strategie queer
11) Po (kontr)rewolucji lat 80.
12) Alterglobalizm
13) i 14) Spotkania warsztatowe poświęcone projektom studenckim
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
K_W12 zna mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodniczych
K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U04 posiada umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne
Kryteria oceniania
Udział w dyskusjach na zajęciach, projekt badawczy
Literatura
Będziemy omawiać całość lub fragmenty poniższych tekstów:
1) Claude Lefort, Proletarian Experience, opubl. w: Socialisme ou Barbarie no. 11 (novembre-décembre 1952); Louis Althusser, W imię Marksa.
2) Herbert Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, Raoul Vaneigem, Rewolucja życia codziennego
3) Camilo Torres, Stuła i karabin, Warszawa 1970., Gustavo Gutiérrez, Teologia wyzwolenia. Historia, polityka i zbawienie, Warszawa 1976, Martin Luther King, List z aresztu w Birmingham,
4) Martin Luther King, Miecz, który nie kaleczy, Zbigniew Marcin Kowalewski, Malcolm X czyli rewolucja na stykach czarnego nacjonalizmu i socjalizmu”, Lewą nogą 12, 2000, s. 119-194.
5) Frantz Fanon, Czarna skóra, białe maski; Wyklęty lud ziemi
Gillo Pontecorvo, „Burn! / Queimada”
6) Gayatri Chakravorty Spivak, Czy inny podporządkowany może przemówić?
7) bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum
8) Guy Hocquenghem, Homosexual Desire, Mario Mieli, Elementi di critica omosessuale
9) Jasbir K. Puar, Terrorist Assemblages. Homonationalism in Queer Times
10) Jay Stewart, Academic Theory, w: C. Richards, W.P. Bouman, M.-J. Barker (red.), Genderqueer and Non-Binary Genders
11) Susan Faludi, Reakcja, Peter Sloterdijk, Krytyka cynicznego rozumu
12)Immanuel Wallerstein, Globalizacja czy epoka przejściowa, Lewą nogą 13, 2001, s. 136-155, Naomi Klein, No logo, Michael Hardt, Antonio Negri, Imperium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: