Wspieranie dziecka romskiego 3401-SP-AM-WDR
Celem zajęć jest przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do wspierania adaptacji, integracji i edukacji dzieci romskich w systemie edukacji w Polsce oraz w społeczności szkolnej a także do wspierania współpracy pomiędzy asystentkami i asystentami międzykulturowymi, szkołą i rodziną dziecka.
Podczas zajęć przekazana zostanie podstawowa wiedza dotycząca kultury romskiej i jej zróżnicowania, różnic kulturowych, których doświadczanie i konsekwencje mogą wpływać na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka romskiego w systemie edukacji w Polsce oraz w środowisku szkolnym. Przybliżone zostaną także praktyczne doświadczenia, sytuacje i specyfika wspierania dziecka z romskiego przez osoby pełniące funkcję asystentek i asystentów międzykulturowych i/lub romskich (najczęstsze bariery napotykane przez dzieci i ich rodziny, na które może odpowiedzieć wsparcie asystentek i asystentów, dobre praktyki i rekomendacje).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze wiedzy:
w zaawansowanym stopniu zna kulturę (kraju) pochodzenia dziecka i rozumie kulturowe uwarunkowania jego zachowań
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie przebieg procesu akulturacji / adaptacji kulturowej oraz etapy szoku kulturowego
zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice
w sferze umiejętności:
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka romskiego oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic romskich, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
D. Jagodzińska, M. Pakura, Dziecko romskie – członek społeczeństwa, uczeń, obywatel: mniejszości etniczne w prawie i badaniach ankietowych, [w:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 25, 2016
M. Kołaczek, J. Talewicz-Kwiatkowska (red.), Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne, Stowarzyszenie Romów w Polsce, 2011
Ł. Kwadrans, Analiza sytuacji edukacyjnej Romów we Wrocławiu w kontekście rekomendacji wynikającej z piątego reportu monitoringowego Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI), [w:] „Edukacja Międzykulturowa”, Nr 10, 2019
Ł. Kwadrans, Edukacja Romów. Studium porównawcze na podstawie Polski, Czech, Węgier, Wrocław-Wałbrzych, 2008
K. Kwiatkowska, W jaki sposób Asystentki i Asystenci edukacji romskiej wspierają całą społeczność szkolną?, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2021. Artykuł dostępny na stronie asywszkole.pl
M. Łój, Praca nauczyciela wspomagającego edukację dzieci romskich – doświadczenia ze szkół wrocławskich, [w:] „Studia Romologica”, nr 2/2009
G. Miłkowska, Kontrowersje wokół edukacji dzieci romskich na przykładzie regionu Śląskiego, [w:] „Pedagogika”, Z. XIX, 2010
R. Tomaszewski, W klasie Cyganów nie ma. Rzeczywistość wcielania w życie polityki edukacyjnej, [w:] „Studia Romologica”, nr 2/2009, s. 51-71.
Badania:
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: