Rola i zadania asystentek i asystentów międzykulturowych w szkole 3401-SP-AM-RZAM
Etapy współpracy asystentek i asystentów międzykulturowych ze społecznością szkolną (od rekrutacji po ewaluację pracy). Rola i zadania asystentek i asystentów międzykulturowych na różnych etapach adaptacji i integracji ucznia / uczennicy z doświadczeniem migracji, zakres odpowiedzialności asystentek i asystentów wobec zakresu odpowiedzialności i zobowiązań szkoły
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna i rozumie praktyczne aspekty pracy w szkole na stanowisku asystentki międzykulturowej / asystenta międzykulturowego
w sferze umiejętności:
potrafi współpracować z kadrą szkoły, a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
Kryteria oceniania
rozmowa ewaluacyjna
Literatura
A. Bulandra, J. Kościółek, U. Majcher-Legawiec, M. Pamuła-Behrens, M. Szymańska, Charakterystyka wielokulturowego środowiska edukacyjnego w Krakowie w świetle procesów integracji, Obserwatorium Wielokulturowości i Migracji, Kraków 2019.
Checklista dla szkół współpracujących z asystentkami i asystentami międzykulturowymi, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2016.
N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne., Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2012.
A. Kozakoszczak, Asystentka międzykulturowa / asystent międzykulturowy w szkole – doświadczenia, wnioski, rekomendacje, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2015.
Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie. Praktyki i wyzwania – raport z badań. Opracowanie zbiorowe., Wyd.: Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM), Uniwersytet Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian?”, 2017. Tłumaczenie raportu na język polski i opracowanie graficzne: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS) we współpracy z Kreisau-Initiative e. V. (2018)
K. Kubin, E. Pogorzała, Raport z badania systemu nauczania dzieci cudzoziemskich języka polskiego jako drugiego/obcego w szkołach w Polsce., Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2014.
K. Kubin, J. Świerszcz, Równe traktowanie po omacku. Raport z badania dotyczącego zjawiska wykluczenia dzieci z doświadczeniem migracji w szkołach w Polsce oraz podejmowanych działań zmierzających do ich integracji., Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2014.
M. Łój, Praca nauczyciela wspomagającego edukację dzieci romskich – doświadczenia ze szkół wrocławskich., [w:] „Studia Romologica”, nr 2/2009.
Strona internetowa asywszkole.pl, zakładki: (a) „Dla szkół”, (b) „Dla instytucji” („Apel o aktywne włączenie się Ministerstwa Edukacji Narodowej, Wojewódzkich Kuratoriów Oświaty oraz organów prowadzących szkoły w upowszechnianie zatrudniania osób pełniących funkcję pomocy nauczyciela (asystentek i asystentów międzykulturowych) oraz asystentek i asystentów edukacji romskiej”), (c) „Przeczytaj” („Pożyteczne doświadczenia dotyczące współpracy szkół z asystentkami i asystentami międzykulturowymi oraz romskimi”).
J. Świerszcz, Od słów do czynów. Raport z badania dotyczącego sytuacji konfliktowych w szkołach przyjmujących dzieci z doświadczeniem migracji., Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: