Rozwiązywanie konfliktów 3401-SP-AM-RK
Celem zajęć jest zwiększenie wiedzy osób uczestniczących dotyczących genezy konfliktów, ich rodzajów, przebiegu i funkcji, w tym możliwych korzyści i zagrożeń, jakie ze sobą niosą dla rozwoju osobistego jednostki oraz dla kształtowania się relacji w grupie oraz społecznych relacji międzygrupowych.
Podczas zajęć przekazana zostanie wiedza na temat rodzajów konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, w tym na temat konfliktów o podłożu związanym z różnicami kulturowymi i różnicami w stopniu znajomości języka polskiego. Szczególny akcent zostanie położony na rozwiązywania konfliktów środowisku szkolnym oraz w grupach rówieśniczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze wiedzy:
w zaawansowanym stopniu zna kulturę (kraju) pochodzenia dziecka i rozumie kulturowe uwarunkowania jego zachowań
zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice
w sferze umiejętności:
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
Ch. W. Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: