Komunikacja w środowisku szkolnym i postępowanie w sytuacjach trudnych – cz. I 3401-SP-AM-KŚSz1
Celem zajęć będzie przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do radzenia sobie z trudnymi z sytuacjami związanymi z pełnieniem funkcji asystentek i asystentów międzykulturowych w szkołach i społecznościach lokalnych m.in. w zakresie komunikacji z uczniami i uczennicami, kadrą pedagogiczną i administracyjną oraz rodzicami i opiekunami prawnymi, a także w zakresie asertywnego reagowania w sytuacjach związanych z naruszaniem granic interpersonalnych.
W trakcje zajęć przedstawione zostaną dobre praktyki radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Istotną częścią zajęć będzie analiza przypadków wniesionych przez osoby uczestniczące.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze umiejętności:
potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych
Kryteria oceniania
zadanie pisemne
Literatura
• T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce, Wydawnictwo Pax 2016
• T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Wydawnictwo Pax 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: