Dyskryminacja i równe traktowanie w szkole. Warsztat antydyskryminacyjny 3401-SP-AM-DRT
Celem zajęć jest zwiększenie wiedzy i umiejętności asystentek oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności i proaktywności wśród asystentów międzykulturowych, związanych z rozpoznawaniem dyskryminacji oraz zjawisk pokrewnych (stereotypy, uprzedzenia, wykluczenie dyskryminacja bezpośrednia, dyskryminacja pośrednia, dyskryminacja przez asocjację, dyskryminacja przez asumpcję, molestowanie, molestowanie seksualne, mikronierówności), w kontekście relacji rówieśniczych pomiędzy uczniami i uczennicami, jak i w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą w środowisku szkolnym.
Szczególny akcent zostanie położony na rolę świadków w przeciwdziałaniu dyskryminacji – zarówno uczniów i uczennic, jak i dorosłych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze umiejętności:
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych
jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
Materiały edukacyjne towarzyszące programowi „Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?”, wyd. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Urząd m.st. Warszawy, 2019: https://um.warszawa.pl/waw/wcies/materialy-edukacyjne-sppc
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: