Człowiek w sytuacji bezradności i odtrącenia 3401-SEMM-CSBd
Zakres tematyczny seminarium:
1. Biografie charyzmatycznych działaczy społecznych i wolontariuszy.
2. Człowiek stary i jego środowisko (starzenie się jako globalny proces demograficzny, postawy społeczne wobec ludzi starych i starości, różne modele opieki nad osobami starymi w państwach Unii Europejskiej, aktywność edukacyjna i społeczna seniorów, czasowa opieka zastępcza, przestępczość osób starych, ludzie starzy jako ofiary przestępstw, populacja ludzi starych przebywających w zakładach karnych).
3. Śmierć i umieranie we współczesnym świecie (opieka hospicyjna i paliatywna, społeczne postawy wobec śmierci, zwyczaje i rytuały pogrzebowe w różnych tradycjach, obyczaje żałobne, edukacja tanatologiczna, śmierć i umieranie w mediach, filmie, literaturze).
4. Wolontariat (hospicyjny, więzienny, seniorów i dla seniorów).
5. Nietolerancja, obojętność, tolerancja.
6. Człowiek w sytuacji kryzysowej (samotność, nieuleczalna choroba, skrajne przypadki uzależnienia, bezdomności itp.).
7. Monografie wybranych instytucji pomocy społecznej, opiekuńczo-wychowawczych, profilaktyczno-resocjalizacyjnych i penitencjarnych.
8. Inne tematy – po uzgodnieniu.
Tematy ustalane są wspólnie ze studentami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy:
ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie,
ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka,
zna metody i narzędzia badawcze pozwalające opisywać i wyjaśniać zjawiska i procesy społeczne,
ma wiedzę o koncepcjach i teoriach podstawowych dziedzin wiedzy (psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania) istotnych dla pracy socjalnej,
zna zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
w zakresie umiejętności:
potrafi samodzielnie pozyskiwać dane potrzebne dla analizy zjawisk i procesów (psychologicznych, społecznych, prawnych i ekonomicznych), świadomie i kompetentnie korzystać z zasobów wiedzy i informacji dostępnych w języku polskim i obcym oraz projektuje i realizuje, w sposób poprawny metodologicznie, własne projekty badawcze sprawnie posługując się nowoczesnymi technologiami,
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych (projektów, esejów, prac empirycznych) w języku polskim i obcym, dotyczących problematyki pracy socjalnej, z uwzględnieniem interdyscyplinarnej wiedzy oraz stosownej regulacji prawnej i etycznej,
prezentuje publicznie swoje poglądy i opinie dotyczące problematyki pracy socjalnej, argumentuje posługując się interdyscyplinarną wiedzą i naukowymi pojęciami oraz odwołując się do zasad prawnych i etycznych.
w zakresie kompetencji:
jest zdolny do funkcjonowanie w grupach i zespołach i skutecznego pełnienia w nich różnych ról,
jest świadomy dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej,
jest świadomy standardów etycznych i znaczenia ich dochowania w praktyce zawodowej.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. systematyczna ocena uczestnictwa w zajęciach seminaryjnych dokonywana przez prowadzącego
- kryterium oceny jest stwierdzony na podstawie analizy uczestnictwa studenta w zajęciach zakres posiadanej przez niego wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
2. systematyczna ocena postępów w przygotowywaniu pracy magisterskiej dokonywana przez prowadzącego
- kryterium oceny jest stwierdzony na podstawie analizy pracy dyplomowej zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
Ocenie podlegają:
- wiedza studenta ujawniona w prezentowaniu opracowań kolejnych etapów pracy magisterskiej (uzasadnienia i wybór tematyki pracy, dobór i znajomość literatury przedmiotu, znajomość koncepcji naukowych odnoszących się do problematyki pracy;
- umiejętności wykazane w trakcie pracy koncepcyjnej i poszukiwaniu własnych rozwiązań badawczo – warsztatowych; umiejętność prezentowania swoich doświadczeń, systematyczność i dociekliwość badawcza; umiejętności naukowego argumentowania, precyzyjnego formułowania swoich myśli w mowie i na piśmie, krytyczna postawa wobec własnych dokonań, umiejętność pracy i dyskusji zespołowej;
- kompetencje społeczne wykazane przez studenta w aktywnym uczestnictwie w zajęciach, w dyskusjach nad projektami badawczymi innych seminarzystów, w skutecznej realizacji wytyczonych celów.
Literatura
Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy magisterskiej oraz z metodologią badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: