Teoria człowieka i społeczeństwa w pedagogice 3401-RL13TSP
Problem dookreślania społecznej roli i celu edukacji. Aspekty kulturowe, światopoglądowe, pragmatyczne. Problem makro- i mikro- zmiennych procesu oddziaływań pedagogicznych. Specyfika funkcjonowania makrosystemów i mikrosystemów społecznych – szanse i zagrożenia. Problem upolitycznienia i światopoglądowych kontekstów polityki edukacyjnej. Konserwatywne i liberalne wizje człowieka i społeczeństwa – wychowawcze i edukacyjne implikacje dla projektowania celów i strategii pedagogicznych oddziaływań. Oddziaływania pedagogiczne a środowisko społeczne. Środowisko społeczne a środowisko wychowawcze – społeczne funkcje wychowania i wychowawcza sprawczość dla form życia społecznego. Społeczne zmiany i kultura współżycia. Pedagogiczne zasady kultury współżycia a potoczne wyobrażenia dotyczące relacji międzyludzkich (międzypokoleniowych) oraz ładu społecznego. Idea totalności wychowania i wychowanie państwowe. System oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych jako element sukcesji społecznej i przystosowania społecznego. Totalność instytucji oświatowo-edukacyjnych i projekty systemowej dekonstrukcji społecznej organizacji edukacji. Utopie pedagogiczne - wizje nowego człowieka i idealnego społeczeństwa: Postulaty systemowej przebudowy społeczeństwa jako warunek realizacji ideału pedagogicznego nowego człowieka. Antypedagogiczna krytyka intencji pedagogicznych, postulat depedagogizacji wychowania i przewartościowania tradycyjnych pojęć społecznej praktyki wychowania. Idea deskolaryzacji i projekt nowych form dostępu do kształcenia. Społeczne i kulturowe formy dyskryminacji - równouprawnienie i emancypacja. Współczesne dyskursy emancypacji i ich znaczenia dla edukacji jako praktyki społecznej. Problem skuteczności i wymierności społecznych strategii wychowania. Poszukiwania nowych form i sposobów oddziaływań pedagogicznych jako praktyki społecznej. Problemy społeczeństwa ery elektronicznej i społeczeństwa informacyjnego. Strategie rozwoju społeczeństw „ery Gutenberga” i „ery Marconiego” – logika przystosowania i rozwoju w życiu jednostkowym i społecznym. Człowiek i formy życia społecznego w ponowoczesności. Kryzys uprawomocnień logiki wielkich Narracji i form społeczno-kulturowego kolonializmu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
1. porównuje mechanizmy i procesy mikrosystemów i makrosystemów społecznych;
2. wyjaśnia rolę kontekstów politycznych i światopoglądowych w kreowaniu polityki oświatowo-edukacyjnej;
3. porównuje konserwatywne i liberalne wizje natury ludzkiej i organizacji życia społecznego;
4. ocenia pedagogiczne utopie i idee pedagogiczne, które wyrastają z założeń, co do natury człowieka i form życia społecznego.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.
Literatura
„Colloquia Commnia”. Filozofia pedagogice. Pedagogika filozofii 2003 2 (75). Numer specjalny.
Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000.
Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995.
Bauman Z., Etyka ponowoczesna, Warszawa 1996.
Człowiek. Wychowanie. Kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, red. G. L. Gutek, Gdańsk 2003.
Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997.
Jaeger W., Paideia, tłum. M. Plezia i H. Bednarek, Warszawa 2001.
Kaczyńska W., Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa 1992.
Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. D. Sztobryn, GWP, Gdańsk 2005.
Odmiany myślenia o edukacji, red. J. Rutkowiak, Kraków 1995.
Pedagogika, t. 1,2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
Przełom w Psychologii, wybór K. Jankowski, Warszawa 1978.
Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 2007.
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce1998.
Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, Kraków 2001.
Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i paidocentryzm, Warszawa 2002.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom II, red. S. Wołoszyn księga druga, Kielce 1997.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III, księga 1,2, red. S. Wołoszyn księga druga, Kielce 1998.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: