Metodyka kultury fizycznej 3401-RL13MKFswr
Wyjaśnianie i przyjęcie pojęć związanych z kulturą fizyczną, wychowaniem fizycznym, rekreacją fizyczną, sportem (wyczynowym, masowym), turystyką, krajoznawstwem, zdrowiem somatycznym, aktywnością i wydolnością fizyczną, czasem wolnym. Wspomaganie rozwoju somatycznego w różnych okresach życia człowieka. Zaburzenia rozwoju fizycznego.Badanie zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży. Profilaktyczne i resocjalizacyjne funkcje czasu wolnego. Uczestnictwo w kulturze młodzieży niedostosowanej społecznie i przestępczej. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne - rozwijanie pozytywnych zainteresowań. Organizacja czasu wolnego w placówkach resocjalizacyjnych i penitencjarnych. Powinności pedagoga resocjalizacyjnego w dziedzinie organizowania życia sportowego grupy wychowawczej, oddziału skazanych. Przygotowanie do prowadzenia zajęć i cyklu zajęć. Zasady sporządzania programów profilaktycznych i resocjalizacyjnych wykorzystujących walory sportu, turystyki i rekreacji. Rywalizacja sportowa, sport a agresja. Człowiek kulturalny, a jego stosunek do sportu i zdrowia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
Wiedza
• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu fizycznego funkcjonowaniem człowieka,
• wyjaśnia znaczenie potrzeb somatopsychicznych dla funkcjonowania człowieka, zwłaszcza potrzeb w okresie dojrzewania
• zna instytucjonalne metody i systemy kultury fizycznej, jej resocjalizacyjne walory
Umiejętności
• potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do tworzenia programów organizacji wolnego czasu na bazie sportu i turystyki
• sporządza programy rozwoju kultury fizycznej dla wybranych środowisk lokalnych
• potrafi integrować społeczności lokalne i występować w ich imieniu
Kompetencje społeczne
• potrafi pracować w zespole i twórczo wspomagać procesy socjalizacji młodego pokolenia.
• pełni rolę formalnego lidera społeczności lokalnych w promowaniu kultury fizycznej
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność (25p.), pisemne testy kontrolne (25p.), projekt zajęć dla wybranej grupy (50p.)
Literatura
1. Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. N.Wolański,
2. A.SiniarskA, PWN, Warszawa 1983
3. Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. A. Jaczewski, Wyd. Żak, Warszawa 2001
4. Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982
5. Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994
6. Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988
7. Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007
8. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988 Demel M., O wychowaniu zdrowotnym, WSiP, Warszawa 1980.
9. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006
10. Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, PZWS, Warszawa 1973
11. Rejzner A., Rekreacja psychomotoryczna w resocjalizacji nieletnich, UW, Warszawa 1981
12. .Rejzner A., Kultura fizyczna w polskim systemie penitencjarnym, UW, Warszawa 1995.
13. Wroczyński R., Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, ZN im.Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1989.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: