Aksjologia wychowania resocjalizującego 3401-RL13AWR
1. Wprowadzenie do problematyki filozofii wartości – wyjaśnienia terminologiczne, podstawowe rozróżnienia.
2. Przegląd stanowisk aksjologicznych i typologii wartości obecnych w literaturze przedmiotu. Wybrane recepcje problematyki aksjologicznej (fenomenologiczna, egzystencjalna, personalistyczna, hermeneutyczna) i ich specyficzne rysy.
3. Różnorodna obecność wartości w procesie oddziaływań wychowawczych.
4. Wychowanie jako zamierzona i niezamierzona transmisja wartości. Różne podejścia do problemu wywierania wpływu i transmisji wartości.
5. Problem wartości autotelicznych i instrumentalnych w kontekście oddziaływań wychowawczych.
6. Problem teleologiczności wychowania a wartości urzeczywistniane i preferowane.
7. Znaczenie introcepcji wartości w pedagogice - prawidłowości i przebieg procesu introcepcji wartości w wychowaniu.
8. Problem heurystyk myślenia i stylów działania profilaktyczno-resocjalizacyjnego oraz odpowiadających im przedzałożeń aksjologicznych.
9. Współzależność i związek przeświadczeń antropologicznych i aksjologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
1. rozróżnia określone stanowiska aksjologiczne i rodzaje wartości;
2. analizuje praktyczne konsekwencje zastosowania określonych stanowisk aksjologicznych;
3. oddziela wartości autoteliczne od wartości instrumentalnych oddziaływań resocjalizacyjnych;
4. wyjaśnia prawidłowości i przebieg procesów introcepcji wartości w wychowaniu.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.
Literatura
Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki, red. Z. Krzysztoszek, W. Grabczuk, Warszawa 2004.
Cichoń W., Człowiek, wartości, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
Edukacja aksjologiczna, T.4: Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, Katowice 1999.
Gnitecki J., Pasternik. W., Wychowanie jako poszukiwanie wartości, Gorzów Wlkp. 1994.
Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
Kaczyńska W., Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa 1992.
Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.
Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.
Lipiec J., Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii, Kraków 2001.
Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006.
Nowicka-Kozioł M., Odpowiedzialność w świetle alternatyw współczesnego humanizmu, Warszawa 1993.
Olbrycht K., Wychowanie a wartości, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukułowicz, M. Nowak, Lublin 1997.
Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993.
Pomiędzy wolnością a przymusem. W poszukiwaniu złotego środka w edukacji. T.1, red. J. Grochulska, M. Kawka, W. Went, Kraków 1995.
Pytka L., Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, t. I.
Pytka L., Aksjologiczno-pedagogiczne podstawy resocjalizacji, w: Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993.
Pytka L., Uznawane wartości a typ środowiska wychowawczego, w: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. J. Pańczyk, Warszawa 1991.
Schulz R., O statusie i zadaniach aksjologii pedagogicznej, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukułowicz, M. Nowak, Lublin 1997.
Stróżowski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat 90, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: