Podstawy nauczania resocjalizującego 3401-RL12PONspw
Dydaktyka i ortodydaktyka jako subdyscypliny pedagogiczne. Rola kształcenia w procesie resocjalizacji- poziom wykształcenia predyktor losów życiowych jednostki. Formy kształcenia młodzieży z zaburzeniami zachowania w Polsce – specyfika systemu dydaktycznego w resocjalizacji. Idea szkolnictwa alternatywnego oraz interwencje dydaktyczne w szkole masowej –nauka domowa, wieczorowa, szkoły środowiskowe, kursy, kształcenie zawodowe, programy wzajemnej pomocy w szkole masowej, koleżeńskie sieci wsparcia itd. Po co i jak uczyć w resocjalizacji? Podstawowe modele nauczania: kognitywizm i behawioryzm. Nowy paradygmat nauczania – konstruktywizm. Model aktywnej edukacji – dialog, uczenie się przez doświadczanie. Zasady nauczania resocjalizacyjnego. Metodyka pracy nauczyciela- organizacja procesu nauczania, metody nauczania, ocenianie. Rola ucznia i nauczyciela. TOC [theory of constraints]– narzędzie myślowe w edukacji specjalnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnicy zajęć w zakresie:
a. wiedzy:
• definiują podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i ortodydaktyki resocjalizacyjnej
• wskazują założenia modeli edukacyjnych
• rozróżniają podstawowe metody nauczania
b. umiejętności
• dokonują prawidłowej analizy podstawowych modeli edukacyjnych
• formułują cele kształcenia i nauczania specjalnego
c. kompetencji
• przedstawiają swoje zdanie na temat roli kształcenia w procesie resocjalizacji
• umieją współpracować w zespole
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, prezentacja na wskazany temat [problem] przygotowana i wygłoszona przez 2-3 osobowy zespół, zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru
Literatura
1. A. Szecówka – Kształcenie resocjalizujące w: Resocjalizacja, red. B.Urban i J.M.Stanik, t.1, 2007
2. R. Arends - Uczymy się nauczać, 1994
3. B. Niemirko _ Między oceną szkolną a dydaktyką, 1991
4. B.Gołębniak – Uczenie metodą projektów, 2002
5. .McWhirter, B.T.McWhirter ….-Zagrożona młodzież, 2001, roz.15
6. B. Śliwierski [red.] – Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t.1, 2006, Roz.4.
7. I. Dąbrowska-Jabłońska – Terapia trudności w uczeniu się w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] – Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: