Warsztat rozwoju osobistego i kompetencji zawodowych 3401-RES2-WROd
Student/ka zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zarządzana emocjami i stresem. Przedmiot umożliwia studentom określenie własnych celów osobistych i zawodowych. Zajęcia przygotowują studenta/kę do praktykowania koncepcji work-life-balance.
Przedmiot ma za zadanie przygotować studenta/tkę do stosowania technik aktywnego słuchania i komunikacji bez przemocy oraz zachowań asertywnych i empatycznych w życiu osobistym i w pracy zawodowej. Zajęcia mają również na celu rozwijanie kompetencji z obszaru inteligencji emocjonalnej, umiejętności stosowania technik relaksacji i pracy nad rozwojem własnym.
Zajęcia uświadamiają studentom potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i kompetencji zawodowych.
Nakład pracy studenta/tki:
godziny zorganizowane – 30 godzin
przygotowanie do zajęć – 20 godzin
przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin
Razem: 60 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
w sferze wiedzy:
- opisuje i analizuje mechanizm powstawania, konsekwencje oraz znaczenie w życiu osobistym i zawodowym emocji i stresu;
- wymienia i analizuje formy aktywnej komunikacji;
- potrafi wyjaśnić znaczenie zachowań asertywnych w życiu, odróżnia zachowania asertywne od przemocowych;
- podsumowuje swoje psychofizyczne możliwości i ograniczenia pozwalające unikać ryzyka w praktyce resocjalizacyjnej;
w sferze umiejętności:
- potrafi zastosować wybrane strategie radzenia sobie z emocjami i stresem;
- potrafi zastosować zaawansowane techniki komunikacyjne (aktywne słuchanie, techniki NVC);
- potrafi stosować techniki zachowań asertywnych;
- potrafi diagnozować własne potrzeby i cele w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego i realizować własny program edukacyjno-rozwojowy;
w sferze kompetencji społecznych:
- ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego;
- wykazuje przygotowanie do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wykorzystując umiejętności intrapersonalne i interpersonalne;
- ma świadomość podmiotowego traktowania drugiego człowieka z uwzględnieniem jego możliwości psychofizycznych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia warsztatu:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- zaliczenie ustne – rozmowa ewaluacyjna
Literatura
1. Feldman Barrett L. (2020), Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu, CeDeWu sp.z.o.o
2. Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina.
3. Greenberg M. (2016), Mózg odporny na stres. Dom Wydawniczy Rebis.
4. Heszen-Niejodek, I., Ratajczak, Z. (2016), Psychologia stresu: korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Jedliński K. (2008), Trening interpersonalny. Wydawnictwo WAB.
6. Król-Fijewska M. (1992), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Wydawnictwo INTRA.
7. Merns D., Thoorne B. (2007), Terapia skoncentrowana na osobie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
8. Rosenberg, M. B. (2020), Porozumienie bez przemocy: O języku życia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
9. Sapolsky, R. M., Guzowska-Dąbrowska, M. (2012), Dlaczego zebry nie mają wrzodów?: psychofizjologia stresu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
10. Shanker S.(2016), Self-reg. Grups Wydawnicza Relacja Sp. z o.o.
11. Tyralik- Kulpa E. (2022), Uwaga złość, Wydawnictwo Natuli, Szczecin
12. Willimas M., Penamn D. (2011), Mindfulness. Trening uważności. Wyd. Sedno
13. Wróbel A. (2011), Asertywność na co dzień. Wyd. Sedno.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: