Rozwój społeczności lokalnej 3401-PS12RSLz
W trakcie kursu zrealizowanych będzie pięć bloków tematycznych:
1. Podstawowe pojęcia i kierunki „rozwoju społeczności lokalnej” oraz ich relacja do makropraktyki pracy socjalnej: tradycja polska i międzynarodowa, współczesne nurty, interdyscyplinarność zagadnienia, odniesienia do polityki rozwoju. perspektywy pracy społecznościowej,
2. Dobre praktyki pracy społecznościowej: poznanie różnorodnych doświadczeń polskich i zagranicznych w zakresie RSL, przedstawianie modelu „organizowania społeczności lokalnej”,
3. Diagnozowanie potencjału społeczności lokalnej: metody i narzędzia diagnozy lokalnej, rozwijanie umiejętności analizy potencjału lokalnego przygotowanie do opracowania lokalnej mapy zasobów i potrzeb,
4. Budowanie potencjału: animacja społeczna, budowanie więzi/ grup, budowanie partnerstw i koalicji, rzecznictwo społeczne
5. Rozwój społeczno-gospodarczy; zasady ewaluacji OSL, empowerment społeczności, koprodukcja usług społecznych, analiza diagnoz studenckich
Efekty kształcenia
Student będzie:
w sferze wiedzy:
- posiadał wiedzę o problemach społecznych i instytucjach społecznych, relacjach między nimi i ich znaczeniu dla pracy socjalnej
- miał wiedzę o strukturze i rozwoju pracy socjalnej jako profesji odwołującej się do makropraktyki
- posiadał wiedzę o koncepcjach i teoriach rozwoju społeczności lokalnej jako nauki praktycznej istotnej dla pracy socjalnej
w sferze w sferze umiejętności:
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji sytuacji społeczności wymagających wsparcia
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy oddziaływań podejmowanych wobec społeczności
- potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do społeczności wymagających wsparcia
w sferze kompetencji społecznych:
- był świadomy wartości rozwoju społeczności lokalnej dla rozwijania i wzmacniania demokracji lokalnej oraz stymulowania rozwoju społeczno-gospodarczego w szczególności społeczności lokalnych zaniedbanych gospodarczo i społecznie
- miał świadomość znaczenia profesjonalnej wiedzy i umiejętności w pracy na rzecz rozwoju lokalnych społeczności
Kryteria oceniania
W odniesieniu do wiedzy i kompetencji: test.
W odniesieniu do kompetencji i postaw: opracowanie projektu.
Literatura
• Henzler, P., Skrzypczak, B. (red) Kim jest animator społeczny, Warszawa, CAL, 2006
• Jordan, P. (red.) Ośrodek pomocy i aktywności społecznej – renesans pracy środowiskowej, CWAL CAL, Warszawa 2007
• Kaźmierczak, T. (red.) W poszukiwaniu strategii pobudzania oddolnego rozwoju społeczności wiejskich, Warszawa, ISP, 2008
• Kaźmierczak, T. (red), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa, ISP, 2008
• Kaźmierczak, T. , Hernik, K. (red.) Społeczność lokalna w działaniu, ISP, 2008,
• Grewiński M., Skrzypczak B. (2010),(red.), Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa pedagogiki społecznej, WSP TWP, Warszawa
• Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego-organizatora społeczności lokalnej, CAL, Warszawa 2013.
• Skrzypczak B. (2011), (red.), OSL – analizy – konteksty-uwarunkowania,. Prace Laboratorium Innowacji Społecznej, ISP, Warszawa
• Theiss, W., Skrzypczak, B. (red.) Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, CAL, Warszawa 2006
• Twelvetrees, A. Community work, Palgrave, 2002
• Weil, M., (ed.) The Handbook of Community Practice, Sage Publications, London, 2005
• www.osl.org.pl (portal wiedzy o organizowaniu społeczności lokalnej)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: