Praca socjalna z rodziną 3401-PS12PzRz
Przedmiot zawiera w sobie treści odnoszące się do pracy z rodziną jako metoda pracy socjalnej. Wprowadzono w nim zagadnienia związane z systemowym rozumieniem rodziny, zależnościami pomiędzy występującymi problemami społecznymi a procesami dezorganizacji życia rodzinnego. Poza tym w ramach przedmiotu student będzie miał możliwość zapoznania się z takimi obszarami jak:
- rodzina w kryzysie – interwencja kryzysowa – diagnoza i wprowadzanie zmian
- podejścia kliniczne do pracy socjalnej z rodziną
Efekty kształcenia
Student w sferze wiedzy:
- dysponuje wiedzą o typach więzi społecznych i funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie oraz o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu
- objaśnia zagadnienia związane z rozumieniem rodziny jako systemu, małej grupy społecznej oraz instytucji społecznej
- charakteryzuje podstawowe podejścia teoretyczne do klinicznej pracy socjalnej z rodziną
w sferze w sferze umiejętności:
- implementuje wiedzę teoretyczna do pracy z rodziną
- diagnozuje sytuacje rodziny w wymiarze systemowym
- dobiera odpowiednie strategie pomagania do specyficznych problemów występujących w rodzinach
w sferze kompetencji społecznych:
- wykazuje dbałość o standardy profesjonalizmu i etyki podczas prowadzenia pracy socjalnej z rodziną
- jest zdolny do nawiązywania relacji pomocowych
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
• aktywne uczestniczenie w zajęciach;
• dwa sprawdziany pisemne,
• pisemne opracowanie diagnozy rodziny i zaprojektowanie działań uwzględniających jej specyfikę (genogram)
• recenzja naukowa książki poświęconej problematyce pracy socjalnej z rodziną
• egzamin końcowy
Metody oceniania:
(1) dwa zaliczenia pisemne - sprawdzian znajomości problematyki zajęć, na podstawie podanych lektur: czas pisania po 30 minut
(2) praca pisemna
(3) esej
(4) egzamin końcowy – ustny, na podstawie podanych lektur
Literatura
• R.Praszkier, Zmieniać nie zmieniając. Ekologia problemów rodzinnych. WSiP, Warszawa 1992
• Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, (red.) B. de Barbaro, wyd. UJ.1999
• K.W.Frieske, P.Poławski, Atrofia więzi społecznych. Dezorganizacja rodziny /w:/ Opieka i kontrola, Interart, 1996 ss.145 - 150
• B.Dubois, K.Krogsrud Miley, Praca socjalna, T.2. Rozdz.9 - Praca socjalna a problemy rodziny, Interart, 1996
• K.Czekaj, K.Gorlach, M.Lesniak, Labirynty współczesnego społeczeństwa, Interart, W-wa 1996, rozdz.6, Dezorganizacja rodziny w zmieniającym się społeczeństwie,
• R.K.James, B.E.Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej. Wyd. PARPA,Warszawa 2006
• W. Badura - Madej (wybór), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Interart,1996 ,
• Ch.D.Garvin,B.A.Seabury, Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Interart,1996,T.1, rozdz.7 Diagnozowanie grup, rodzin i organizacji,
• Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy,(red.) L.Grzesiuk,
• F.J. Turner, Social Work Treatment, The Free Press, 1996
• H.Goldenberg, I.Goldenberg, Terapia rodzin, Wyd.UJ, 2006 ss.131 -323
• J. O.Prohaska, J.C.Norcross, Systemy psychoterapeutyczne, IPZ, 2006
• B.Tryjarska, Terapia strategiczna. Podstawowe założenia i techniki terapeutyczne /w:/ Nowe zjawiska w psychoterapii, (red.) M.Lis-Turlejska, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & CO,
• E. Berne W co grają ludzie? Warszawa 1987,PWN
• R.Rogoll, Aby być sobą, PWN, Warszawa, 1989
• D.Jongeward, Narodzić się by wygrać, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 1994
• D. R.Freeman, Kryzys małżeński i psychoterapia, PWN, Warszawa 1991
• V. Satir, Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000
• V.Satir, Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2001
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: