Rozwój społeczności lokalnej 3401-PS11RSL3
W trakcie kursu zrealizowanych będzie 6 bloków tematycznych:
1.Wprowadzenie do socjologii społeczności lokalnej: podstawowe procesy i mechanizmy społeczne: relacje, więzi i grupy, kapitał społeczny, władza lokalna, lokalne społeczeństwo obywatelskie.
2.Podstawowe pojęcia makropraktyki: omówienie i analiza pojęć: potencjał społeczności lokalnej, partycypacja, empowerment, organizowanie społeczności, rozwój
3.Geneza i fazy rozwojowe makropraktyki w USA, W. Brytanii i Polsce
4.Budowanie potencjału: ocena zasobów społeczności, budowanie więzi/ grup, budowanie partnerstw i koalicji, rzecznictwo społeczne
5.Lokalna planowanie społeczne; diagnozowanie lokalnych potrzeb społecznych, projektowanie usług, monitorowanie i ewaluacja lokalnych programów i usług 8 godz
6.Rozwój społeczno-gospodarczy; animowanie lokalnych projektów gospodarczych, przedsiębiorczość społeczna i przedsiębiorstwa społeczne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będzie w sferze wiedzy:
- posiadał wiedzę o problemach społecznych i instytucjach społecznych, relacjach między nimi i ich znaczeniu dla pracy socjalnej
- miał wiedzę o strukturze i rozwoju pracy socjalnej jako profesji odwołującej się do makropraktyki
- posiadał wiedzę o koncepcjach i teoriach rozwoju społeczności lokalnej jako nauki praktycznej istotnej dla pracy socjalnej
w sferze w sferze umiejętności:
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji sytuacji społeczności wymagających wsparcia
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy oddziaływań podejmowanych wobec społeczności
- potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do społeczności wymagających wsparcia
w sferze kompetencji społecznych:
- był świadomy wartości rozwoju społeczności lokalnej dla rozwijania i wzmacniania demokracji lokalnej oraz stymulowania rozwoju społeczno-gospodarczego w szczególności społeczności lokalnych zaniedbanych gospodarczo i społecznie
- miał świadomość znaczenia profesjonalnej wiedzy i umiejętności w pracy na rzecz rozwoju lokalnych społeczności
Kryteria oceniania
W odniesieniu do wiedzy i kompetencji: test.
W odniesieniu do kompetencji i postaw: opracowanie projektu.
Literatura
Henzler, P., Skrzypczak, B. (red) Kim jest animator społeczny, Warszawa, CWAL CAL, 2006
Kaźmierczak, T. (red.) W poszukiwaniu strategii pobudzania oddolnego rozwoju społeczności wiejskich, Warszawa, ISP, 2008
Kaźmierczak, T. (red), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa, ISP, 2008
Kaźmierczak, T. , Hernik, K. (red.) Społeczność lokalna w działaniu, ISP, 2008,
Netting, F.E., Kettner, P., McMurtry, S., Social Work Macro Practice, Pearson, Boston, 2004
Szatur-Jaworska, B. Diagnozowanie w polityce społecznej, IPS UW, Warszawa, 2003
Sztompka, P., Socjologia, Znak, Krąków, 2002
Twelvetrees, A. Community work, Palgrave, 2002
Weil, M., (ed.) The Handbook of Community Practice, Sage Publications, London, 2005
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: