Kliniczna praca socjalna 3401-PS11KPS3
W trakcie realizacji przedmiotu omawiane są zagadnienia związane z jedną z podstawowych – najpowszechniej stosowanych – metod pracy socjalnej – kliniczną pracą socjalną (in: praktyką bezpośrednią, pracą z jednostką, prowadzeniem indywidualnego przypadku). Istotne są odwołania do treści przedmiotów kierunkowych zrealizowanych na II roku: "Praca socjalna – umiejętności i procesy", "Psychospołeczne podstawy pracy socjalnej", "Teoria i metody pracy socjalnej".
Treści przedmiotu koncentrują się na technikach działań stosowanych na wszystkich metodycznie planowanych etapach pracy z osobą: (1) faza nawiązywania relacji pomocy, (2) faza diagnozy (oceny), (3) faza wprowadzania zmian, (4) ewaluacja i kończenie relacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będzie
w sferze wiedzy:
- znał proces klinicznej pracy socjalnej oraz techniki stosowane w jej obszarze
- miał wiedzę o koncepcjach i teoriach dotyczących funkcjonowania człowieka oraz organizacji życia społecznego istotnych dla pracy socjalnej
w sferze umiejętności:
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy
- potrafił dobierać procedury wprowadzania zmian w funkcjonowanie jednostki adekwatnie do zdiagnozowanych problemów
- posługiwał się zasadami i normami etyki pracy socjalnej w kontakcie z osobami wymagającymi wsparcia
w sferze kompetencji społecznych:
- świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych
- miał świadomość znaczenia profesjonalizmu w stosowaniu technik klinicznej pracy socjalnej w praktyce i będzie gotowy do ich rozwijania
Student będzie
w sferze wiedzy:
- znał proces klinicznej pracy socjalnej oraz techniki stosowane w jej obszarze
- miał wiedzę o koncepcjach i teoriach dotyczących funkcjonowania człowieka oraz organizacji życia społecznego istotnych dla pracy socjalnej
w sferze umiejętności:
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy
- potrafił dobierać procedury wprowadzania zmian w funkcjonowanie jednostki adekwatnie do zdiagnozowanych problemów
- posługiwał się zasadami i normami etyki pracy socjalnej w kontakcie z osobami wymagającymi wsparcia
w sferze kompetencji społecznych:
- świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych
- miał świadomość znaczenia profesjonalizmu w stosowaniu technik klinicznej pracy socjalnej w praktyce i będzie gotowy do ich rozwijania
Student będzie
w sferze wiedzy:
- znał proces klinicznej pracy socjalnej i zidentyfikował jego etapy
- miał wiedzę o technikach stosowanych w klinicznej pracy socjalnej
- miał wiedzę o funkcjonowaniu człowieka oraz o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu
- miał wiedzę o koncepcjach i teoriach dotyczących funkcjonowania człowieka oraz organizacji życia społecznego istotnych dla pracy socjalnej
w sferze w sferze umiejętności:
- potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy
- potrafił dobierać procedury wprowadzania zmian w funkcjonowanie jednostki adekwatnie do zdiagnozowanych problemów
- posługiwał się zasadami i normami etyki pracy socjalnej w kontakcie z osobami wymagającymi wsparcia
w sferze kompetencji społecznych:
- świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych
- miał świadomość znaczenia profesjonalizmu w stosowaniu technik klinicznej pracy socjalnej w praktyce i będzie gotowy do ich rozwijania
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- zasób wiedzy
- umiejętność stosowania wiedzy do rozwiązywania problemów
Metody oceniania:
(1) zaliczenie pisemne składające się z 2 części:
- I część – pisemny sprawdzian znajomości problematyki zajęć, czas pisania 30 min.
- II część – sprawdzian umiejętności zastosowania wiedzy w symulowanych sytuacjach, charakter open book, czas pisania 60 min.
(2) praca semestralna na podstawie indywidualnych projektów (przeprowadzenie wywiadu diagnostycznego, sformułowanie diagnoz)
(3) egzamin ustny
Literatura
1. Egan G., Kompetentne pomaganie, Zysk i S-ka, Poznań 2002
2. Garvin Ch., Seabury B., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Interart, Warszawa 1996
3. Okun B., Skuteczna pomoc psychologiczna, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2002
4. de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Interart, Warszawa 1996
5. Sęk H., Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, PWN, Warszawa 2004
6. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: