Psychologiczne koncepcje człowieka 3401-PS111PKC2
Celem zajęć jest ogólne zaznajomienie słuchaczy z głównymi koncepcjami człowieka w psychologii, omówienie poglądów wybranych autorów, na temat tego kim jest człowiek, jaki jest człowiek oraz jakie są podstawowe mechanizmy jego działania a także ukazanie możliwości opisu i wyjaśniania zachowania ludzi z różnych perspektyw jak również ukazania szerokiego wachlarza technik zmiany zachowania wypracowanych w ramach różnych podejść.
Zakres tematów:
1. Wstęp. Koncepcje człowieka w psychologii. Współczesna teoria psychoanalityczna – E. H. Erikson.
2. Teorie psychospołeczne: A. Adler, E. Fromm, K. Horney, H. S. Sullivan. Teoria organicystyczna: K. Goldstein, A. Maslow.
3. Fenomenologiczna teoria C. Rogersa. Allportowska psychologia jednostki (G. W. Allport).
4. Trójwymiarowy model osobowości H. J. Eysencka. Pięcioczynnikowy model osobowości P.T. Costy i R.R. McCrae.
5. Teoria bodźca – reakcji. C. L. Hull, J. Dollard, N. E. Miller. Teoria społeczno – poznawcza: A. Bandura i W. Mischel.
6. Poznawczo – informacyjne ujęcie osobowości. Elementy informacyjnej teorii W. Łukaszewskiego oraz regulacyjnej teorii osobowości J. Reykowskiego.
7. Socjobiologia: E.O. Wilson, D. Buss. Postmodernistyczna koncepcja człowieka.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
w sferze wiedzy
- zna podstawowe założenia głównych koncepcji człowieka w psychologii (struktura osobowości, dynamika osobowości, rozwój osobowości, charakterystyczne badania i metody badawcze a także techniki terapeutyczne) i ich znaczenia dla pracy socjalnej
- zna mechanizmy funkcjonowania oraz zaburzeń funkcjonowania człowieka w społeczeństwie prezentowane przez główne koncepcje psychologiczne
w sferze umiejętności
- potrafi dokonać charakterystyki wybranych koncepcji psychologicznych człowieka
- potrafi wypowiedzieć się na temat ich obecnego statusu i ich wkładu w definiowanie potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności
- potrafi przedstawić techniki zmiany zachowania wypracowane w ramach różnych podejść teoretycznych
w sferze kompetencji społecznych
- rozumie założenia głównych koncepcji człowieka w psychologii
- potrafi dokonać ich krytycznej oceny
- jest przygotowany do podejmowania działań w grupach i zespołach
- ma świadomość znaczenia poprawnej komunikacji interpersonalnej
- jest gotowy do zwiększania własnych kompetencji i rozumie znaczenie ciągłego rozwoju profesjonalnego
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin pisemny.
Ćwiczenia: Ocena uwzględnia aktywność studenta podczas zajęć oraz przygotowanie i wygłoszenie referatu.
Literatura
Kozielecki, J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: GWP.
Hall, C.S., Lindzey, G. (2001). Teorie osobowości. Warszawa: PWN.
Pervin, L.A., John, O.P. (2001). Osobowość. Teoria I badania. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Oleś, P.K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo „Scholar”.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: