Teoria poradnictwa 3401-PS-TPd
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi tematami wprowadzającymi w teorię i praktykę poradnictwa i doradztwa w zakresie psychopedagogicznych i społeczno-socjalnych oddziaływań:
• antropologiczne przesłanki pomocowych działań w ramach poradnictwa i doradztwa - omówiona zostanie sytuacja potrzeby pomocy i relacja pomagania –realizowanych w ramach interwencji kryzysowej i pomocy krótko oraz długoterminowej;
• formalne i ustawowe regulacje poradnictwa/doradztwa;
• przegląd głównych nurtów i teorii poradnictwa oraz doradztwa;
• formy poradnictwa psychopedagogicznego, wychowawczego, rodzinnego oraz doradztwa zawodowego i socjalnego;
• modele działań terapeuty i doradcy oraz stosowne przez nich metody;
• ukierunkowanie na rozwój kompetencji diagnostycznych w zakresie rozpoznawania potrzeb doradczych i terapeutycznych;
• znaczenie etycznych standardów w stosowaniu metod poradnictwa i doradztwa;
• wymogi charakterystyczne dla poszczególnych instytucjonalnych uwarunkowań;
• egzemplifikacja i praktyczna wiedza umożliwiająca zorganizowanie własnego warsztatu pracy;
• ewaluacja w poradnictwie i doradztwie;
• rodzaje badań diagnostycznych w poradnictwie i doradztwie.
Oprócz wprowadzenia teoretycznych podstaw celem zajęć jest praktyczne aplikacja konkretnych sytuacji społecznych mających znaczenie dla poradnictwa i doradztwa:
• analiza wybranych przypadków z zakresu życia społecznego pod kątem możliwości planowania rodzaju interwencji, metody i nawiązania współpracy ze stosowną instytucją;
• trening w prowadzeniu rozmowy terapeutyczno-doradczej;
• koncepcyjne planowanie procesu pomocy doradczej;
• zasady i przebieg ewaluacji w poradnictwie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć potrafi:
WIEDZA
• Nazwać i przedstawić teoretyczne nurty poradnictwa/doradztwa;
• Uzasadnić dobór metod i instytucjonalnych rozwiązań.
UMIEJĘTNOŚCI
• Potrafi zakwalifikować różne sytuacje z życia codziennego do charakterystycznych form poradnictwa i jego instytucjonalnych wymogów.
• Wskazać praktyczne, jak i metodyczne rozwiązania poradnictwa/doradztwa;
• Samodzielnie dokonać wstępnej diagnozy na użytek psychopedagogicznej i społecznej interwencji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Samodzielnie poszukiwać i korzystać z materiałów poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć.
• Dostrzegać zjawiska wymagające reakcji społecznej.
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła (na podstawie przygotowania do każdych zajęć - znajomości literatury przedmiotu i aktywności: udział w dyskusji: panelowej i grupowej) – 0,5 oceny końcowej.
2. Portfolio (waluacja samodzielnie dokonanej wstępnej diagnozy na użytek psychopedagogicznej i społecznej interwencji) – 0,5 oceny końcowej.
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe – 15 godz
Przygotowanie do każdych zajęć – 10 godz.
Przygotowanie porto folio – 10 godz
Literatura
Adamiak K., Kornatowski N. (2005). Akademickie Biura Karier. Poradnik. Warszawa.
Czerkawska, A. Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Warszawa.
Drat–Ruszczak, K., Drążekowska–Zielinska, A. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa.
Guchard, J. Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków.
James R.K., Gilliland,B.E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa.
Kargulowa A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa: odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. Wydaw. Nauk. PWN. Warszawa.
Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. WAiP. Warszawa.
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004). Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym. Warszawa.
Piorunek M.(2004). Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań.
Płuska J. (2004). Propozycje scenariuszy zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. ODN. Kalisz.
Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa.
Siarkiewicz E. (red.) (2004). Niejednoznaczność poradnictwa. Zielona Góra.
Vcers, E., Bavister, S. (2005). Coaching. Gliwice.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: