Problemy polityki rodzinnej 3401-PS-PPR
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z obszaru polityki rodzinnej. W trakcie zajęć poruszane są dwa bloki tematyczne:
c) związany z definiowaniem, teoriami wyjaśniającymi znaczenie i pozycję rodziny w społeczeństwie w kontekście przemian modernizacyjnych;
d) dotyczący teorii, mechanizmów, instrumentów polityki rodzinnej oraz kwestii społecznych obejmujących rodzinę.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje również kwestie godzenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym, profesjonalizacji rodzicielstwa i wpływu kapitalizmu (tzw. postfordowskiego) na funkcjonowanie i prawidłowe wypełnianie swoich funkcji przez rodziny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
w zakresie wiedzy:
- potrafi zdefiniować główne pojęcia z zakresu zajęć, zna teorie wyjaśniające znaczenie i pozycję rodziny w społeczeństwie
- posiada wiedzę na temat źródeł, historii, zakresu, modeli, mechanizmów i instrumentów polityki rodzinnej,
- potrafi wskazać i ocenić wpływ instytucji i mechanizmów państwowych na rodzinę i jej prawidłowe funkcjonowanie;
w zakresie umiejętności:
- potrafi identyfikować i interpretować zjawiska społeczno-kulturowe i wiązać je z problemami i trudnościami odczuwanymi przez rodziny oraz instytucjonalnymi formami pomocy i wspierania
- sprawnie posługuje się interdyscyplinarną wiedzą na temat rodziny i polityki rodzinnej, potrafi wskazać uzasadniające wypowiedź dane (wskaźniki, dane statystyczne, przykłady
- potrafi wykorzystać wiedzę na temat rodziny i polityki rodzinnej do analizy zjawisk i procesów społecznych, umie ocenić adekwatność i skuteczność działań podejmowanych przez różne podmioty w zakresie polityki rodzinnej (np.programów skierowanych do rodzin)
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
- potrafi pracować w zespole, umie zorganizować pracę w grupie
- jest wrażliwy na problematykę związaną z polityką rodzinną, jest świadomy dylematów, jakie wiążą się z wprowadzaniem jej w życie
Kryteria oceniania
1.Obecność na zajęciach – 0,2 oceny końcowej z przedmiotu.
2.Aktywność na zajęciach: praca w grupach, praca zespołowa, przygotowanie wystąpienia = 0,4 oceny końcowej
3.Kolokwium pisemne na zakończenie zajęć = 0,4 oceny końcowej
Bilans pracy studenta
Studia stacjonarne:
Godziny kontaktowe - 30 godz.
Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć - 15 godz.
Przygotowanie ustnego wystąpienia = 5 godz.
Przygotowanie do kolokwium = 15 godz.
RAZEM - 60 godzin.
Literatura
Balcerzak-Paradowska B.,, Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, Warszawa 2004.
Baranowska – Rataj A., Matysiak A.,, Czy znamy lekarstwo na niską dzietność? Wyniki międzynarodowych badań ewaluacyjnych na temat polityki rodzinnej. Working Papers Institute of Statistics and Demography Warsaw School of Economics , Nr.20, rok 2012 http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/ISiD/publikacje/Documents/Working_Paper/ISiD_WP_20_2012.pdf
Bielecka-Prus J., Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina, Warszawa 2010.
Danilewicz W., Dzieciństwo w rodzinie migracyjnej [w]: S. Guz, Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Lublin 2008.
Drugie europejskie badanie jakości życia, Życie rodzinne i praca, Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunki Życia i Pracy, Luksemburg 2010. http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2010/02/pl/1/EF1002PL.pdf
Forma P., Rodzina wielodzietna jako środowisko społeczno-wychowawcze, Kraków 2011.
Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
Marody M., Giza –Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne.
Sadowska-Snarska C., Godzenie życia zawodowego i rodzinnego w Polsce, Białystok 2011.
Sennett R., Wypaczanie charakteru. Wpływ pracy zarobkowej na prywatne życie w nowym kapitalizmie, [w]: Sztompka P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008.
Szlendak T., Socjologia rodziny, Warszawa 2010.
Szpunar M., Asystentura rodziny, analiza efektywności pracy socjalnej w kontekście projektu systemowego MOPS w Gdyni „Rodzina bliżej siebie”, Gdynia 2011.
Ubóstwo w Polsce w 2012 roku, Informacja sygnalna, Główny Urząd Statystyczny (dane dot. rodzin z 3 i więcej dzieci) http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/WZ_ubostwo_w_polsce_2012.pdf
Urbańska S., Matka migrantka. Perspektywa transnarodowości w badaniu przemian ról rodzicielskich
http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/urbanska_transnarodowe_macierzynstwo_2009.pdf
Walczak B., Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców i opiekunów prawnych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, http://www.brpd.gov.pl/eurosieroctwo/raport_eurmigracje.pdf
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: