Problematyka niepełnosprawności 3401-PS-PNz
Pedagogika specjalna jako dyscyplina zajmująca się osobami niepełnosprawnymi – pojęcia, przedmiot, zadania, zakres i subdyscypliny pedagogiki specjalnej
- Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej.
-Podmioty pedagogiki specjalnej - osoba niepełnosprawna, niedostosowana i/lub nieprzystosowana społecznie - rozróżnienia. Wspólne i swoiste problemy osób borykającymi się z różnymi formami niepełnosprawności.
-Normalizacja warunków życia i wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych. Kreatywność osób niepełnosprawnych w różnych przejawach ludzkiej aktywności.
- Problemy opieki, rehabilitacji oraz terapii pedagogicznej osób niepełnosprawnych.
-Idea i problemy integracji oraz edukacji inkluzyjnej osób niepełnosprawnych w społecznym funkcjonowaniu.
-Podstawowe regulacje prawne dotyczące rehabilitacji edukacyjnej, społecznej, zawodowej i leczniczej osób niepełnosprawnych (standardy i ochrona praw osób niepełnosprawnych). Inwalidztwo i kalectwo, orzeczenia o niepełnosprawności.
- Systemy rewalidacji i resocjalizacji oraz działalność placówek rewalidacyjnych i resocjalizacyjnych i problemy funkcjonowania. Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych, sieć społeczna na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Formy, zasady i metody pracy opiekuńczo -wychowawczej terapeutycznej, rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej z osobami niepełnosprawnymi. Poradnictwo, rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz
zatrudnienie osób niepełnosprawnych.
- Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom (modele i wskaźniki zdrowia psychicznego, czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu). Interwencje kryzysowe.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student
- Ma wiedzę o koncepcjach i teoriach podstawowych dziedzin wiedzy (psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania) istotnych dla pracy socjalnej
- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka i niepełnosprawności
W zakresie umiejętności
- Potrafi charakteryzować systemy oddziaływania, metody i środki oddziaływania rewalidacyjnego/resocjalizującego i ich zastosowanie w pracy socjalnej.
- Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji okoliczności i sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia
- Potrafi identyfikować i interpretować zachowania człowieka w odniesieniu do modelu zdrowia oraz nieprzystosowania społecznego.
W zakresie kompetencji społecznych
- Jest uwrażliwiony na potrzeby człowieka niepełnosprawnego i wymagającego wsparcia w rozwoju i społecznym funkcjonowaniu
- Jest wrażliwy na zjawiska wymagające interwencji społecznej i podejmuje inicjatywy w tej dziedzinie, potrafi w tym celu aktywizować innych
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), opracowanie projektu, zaliczenie testu
Literatura
Dykcik W., Pedagogika Specjalna, Poznań 2001,
Lipkowski O., Pedagogika specjalna, Warszawa 1977,
Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1985,
Wyczesany J., Pedagogika Upośledzonych Umysłowo, Kraków 2002,
Hulek A. (1977): Integracyjny system nauczania i wychowania [w:] A. Hulek (red.): Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa.
Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. WSPS Warszawa 2000,
Przepisy
Konstytucja RP – art. 30, 32, 68, art. 69
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 r. nr 123 poz. 776 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118 z późn. zm.)
Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r., M.P. 1997 r. nr 50 poz. 475).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: