Etos zawodowy pracowników socjalnych 3401-PS-EPSd
Zagadnienia omawiane w trakcie zajęć związane są z problematyką etycznego i odpowiedzialnego, profesjonalnego pomagania. Analizie poddane są wszystkie typy zawodowych relacji, jakie utrzymuje pracownik socjalny (z klientami, ze współpracownikami, z przełożonymi), z omówieniem fundamentalnych dla tych relacji wartości, norm etycznego postępowania, typowych dylematów etycznych. Dodatkowo, analizowane są kwestie swoistej ideologii pracy socjalnej – atrybutu, który stanowi o specyfice pracy socjalnej wśród innych zawodów pomocowych. W trakcie zajęć omawiane i analizowane są także charakterystyki "profesjonalisty od pomagania", które gwarantują etyczne praktykowanie pracy socjalnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będzie:
w sferze wiedzy:
- umiał zdefiniować pracę socjalną jako profesjonalną aktywność opierającą się na realizowaniu wartości znając jej strukturę i rozwój
- znał etyczne normy i reguły związane z profesjonalnym praktykowaniem pracy socjalnej,
w sferze w sferze umiejętności:
- potrafił wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy
- potrafił analizować etyczne problemy wynikające z pełnienia roli zawodowej, rozpoznawał ich źródła i rozstrzygać dylematy pojawiające się w planowanych i podejmowanych działaniach
- potrafił posługiwać się zasadami i normami etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pracy
w sferze kompetencji społecznych
- wrażliwy na etyczne kwestie wynikające z profesjonalnego praktykowania pracy socjalnej
- gotowy do nawiązywania relacji pomocowych zgodnych z wymogami etyki zawodowej
- świadomy dylematów etycznych towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- zasób wiedzy
- umiejętność stosowania wiedzy do rozwiązywania problemów
Metody oceniania:
egzamin 2-częściowy:
- część pisemna – analiza i propozycja rozwiązania jednego z typowych dla pracy socjalnej dylematu etycznego
- część ustna – sprawdzian znajomości zagadnień poruszanych w trakcie zajęć, umiejętności rozpoznawania i wyjaśniania kwestii etycznych właściwych pracy socjalnej, umiejętności uzasadniania własnego stanowiska
Literatura
1. Bocheńska-Seweryn M., Frysztacki K., Kluzowa K., Wypisy z wybranych zagadnień pracy socjalnej, UJ, Kraków 2000, cz. III
2. Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Znak, Kraków 2008
3. Czarnecki P., Dylematy etyczne współczesności, Difin, Warszawa 2008
4. Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Oficyna Naukowa i Literacka, Kraków 1993
5. Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
6. Jones C., Shilito-Clarke C., Syme G., Hill D., Casemore R., Murdin L., Co wolno, a czego nie wolno terapeucie, GWP, Gdańsk 2005
7. Kaczyńska W. (red.), O etyce służb społecznych, IPSiR UW, Warszawa 2010
8. Kotarbiński T., Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorcem naczelnym spolegliwego opiekuna? w: Pisma etyczne, Ossolineum, Wrocław 1987
9. Margasiński A., Prabucka D. (red.), Etyka. Psychologia. Psychoterapia, Areus, Kraków 2004
10. Wokół etyki zawodowej - dyskusja redakcyjna, Etyka 27/1994
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: