Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym 3401-PR1-SP-WR-TRSLd
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu twórczej resocjalizacji. Student zdobywa wiedzę na temat kategorii i teorii twórczości oraz twórczości w wybranych koncepcjach psychologicznych. Student zapoznaje się z psychologicznymi korzyściami resocjalizacji przez sztukę. Ponadto student poznaje elementy kulturotechniki resocjalizującej, techniki arteterapeutyczne i twórczej resocjalizacji (jako jednej z koncepcji) oraz przykłady programów z zakresu twórczej resocjalizacji realizowanych w środowisku lokalnym. Przedmiot przygotowuje do dokonywania krytycznej analizy resocjalizacji przez twórczość a także do opracowania i realizacji wybranych projektów związanych z twórczą resocjalizacją.
Wymiar czasu pracy studenta/ki:
- godziny kontaktowe: 60
- przygotowanie do zajęć: 60
- przygotowanie projektu: 10
- przygotowanie do egzaminu: 20
150 godzin/5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student/ka:
• w sferze wiedzy:
- ma uporządkowaną wiedzę o formach i metodach działań kulturotechnicznych, arteterapeutycznych i twórczej resocjalizacji;
- zna i rozumie procedury konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów z zakresu twórczej resocjalizacji;
• w sferze umiejętności:
- potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych rolach społecznych realizując projekty z zakresu twórczej resocjalizacji;
- potrafi właściwie stosować procedury i metody projektowania działań twórczych i posiada umiejętność poprawnego ewaluowania skuteczności i społecznych kosztów konstruowanych twórczych projektów;
• w sferze kompetencji społecznych:
- ma świadomość znaczenia złożonej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w zakresie twórczej resocjalizacji i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju;
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie w różnych rolach społecznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział w zajęciach (czytanie tekstów naukowych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach, projektach),
- przygotowanie i realizacja projektu z zakresu twórczej resocjalizacji,
- zaliczenie sprawdzianów pisemnych z tekstów i kolokwium pisemnego (test).
Na ocenę końcową składają się:
- kolokwium pisemne (test) – max 50 pkt
- sprawdziany pisemne z tekstów naukowych (wejściówki) – max 5 pkt
- aktywność podczas zajęć – max 30 pkt.
- projekt z zakresu twórczej resocjalizacji –max.15 pkt.
Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.
95-100 – ocena 5,0
88-94 – ocena 4,5
80-87 – ocena 4,0
70-79 – ocena 3,5
61- 69 – ocena 3,0
60 i niżej – ocena 2,0
Sposoby weryfikacji efektów uczenia:
- w obszarze wiedzy: sprawdziany pisemne, kolokwium pisemne;
- w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, przygotowanie i realizacja projektu.
Literatura
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce 2011
Jaworska A., Resocjalizacja przez twórczość, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010
Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, Artykuły naukowe Vol. 11, 2016, No 3(41)
Kowalski S., Mózg artystyczny, Muzyka dla mózgu, w: Kowalski S., Mózg, rozwiń swój potencjał, Warszawa 2017
Kupiec H., Edukacyjno-wychowawcze aspekty warsztatów fotograficznych w ocenie nieletnich uczestniczek, w: Resocjalizacja Polska, nr 3, 2012
Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, nr 2, 2011
Marczak M., red., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009
Piotrowski P., Działania artystyczne w więzieniu: konteksty, funkcje i przykłady zastosowań, Resocjalizacja Polska nr 4, 2013
Rudowski T., Arteterapia, inspiracje i wartości, Warszawa 2014
Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę, Warszawa 2013
Rudowski T., Pytania i odpowiedzi dla potrzeb edukacji plastycznej i arteterapii w resocjalizacji niedostosowanych społecznie, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji, Warszawa 2013
Zbiciak A., Warsztaty artystyczne – edukacja osób pozbawionych wolności poprzez kreacje artystyczną z elementami arteterapii w: M.Marczak, K.Nawrocka, Reintegracja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne przy wsparciu potencjału społeczności lokalnej, Lublin 2018
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: