Probacja i izolacja w ujęciu pedagogiki dorosłych 3401-PR1-SP-WR-PIPDd
1. Przedmiot i zadania pedagogiki i andragogiki penitencjarnej oraz jej zastosowanie w penitencjarystyce i probacji.
2. Rozwój systemów penitencjarnych oraz standardy międzynarodowe w dziadzinie więziennictwa i probacji
-Współczesne wizje więzienia (izolacji) i probacji w świetle standardów międzynarodowych,
-Wpływ standardów międzynarodowych na praktykę w Polsce.
3. Alternatywne środki polityki karnej. Abolicjonizm i jego wpływ na kształtowanie systemów penitencjarnych i probacyjnych,
4. Charakterystyka polskiego systemu penitencjarnego i probacji
-Przepisy regulujące wykonanie kary i status prawny skazanych,
-Cele, funkcje i zasady wykonania kary.
-Baza więziennictwa, typy i rodzaje zakładów karnych
-Populacja osadzonych, klasyfikacja skazanych.
-Metody i środki oddziaływania, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, rola personelu więziennego w tym zakresie,
-Charakterystyka i wykonywanie środków probacyjnych
5. Zakład karny jako instytucja wychowawcza,
-Charakterystyka izolacji więziennej, procesy i zjawiska zachodzące w warunkach izolacji.
-Czynniki warunkujące oddziaływania wychowawcze w izolacji więziennej.
-Psychospołeczne skutki uwięzienia oraz efektywność kary pozbawienia wolności i środków probacyjnych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student
W zakresie wiedzy:
• definiuje pojęcia z zakresu pedagogiki i andragogiki penitencjarnej o celach, formach i sposobach oddziaływania na więźniów w warunkach pozbawienia wolności i probacji.
• charakteryzuje rozwój współczesnej penitencjarystyki oraz system penitencjarny i probacji w Polsce.
W zakresie umiejętności:
• potrafi uczestniczyć w realizacji alternatywnych środków polityki karnej
• wykorzystuje podstawy metodyki oddziaływania penitencjarnego i probacji
• wykorzystuje standardy międzynarodowe dotyczące wykonywania kary i probacji oraz potrafi odnieść praktykę w Polsce do standardów międzynarodowych.
W zakresie kompetencji społecznych
• jest wrażliwy na potrzeby człowieka nieprzystosowanego i wymagającego wsparcia w rozwoju i społecznym funkcjonowaniu
• potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
Literatura
A.Bałandynowicz: Probacja. Wychowanie do wolności. Warszawa 1996.
A.Bałandynowicz: Zapobieganie przestępczości. Warszawa 1998.
P. Szczepaniak: Kara pozbawienia wolności a wychowanie Kalisz-Warszawa 2003
D.Gajdus, B.Gronowska: Europejskie standardy traktowania więźniów, (rekonstrukcja standardów oraz ich znaczenie dla polskiego prawa i polityki penitencjarnej). Zarys wykładu. Toruń 1998.
A. Barczyk, P. Barczyk: Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 1999.
B. Kawecka-Stańdo: Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków 2000.
H. Machel: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche Gdańsk 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: